Premium

Digitale Nazorg: op zoek naar antwoorden

Digitale Nazorg: op zoek naar antwoorden
Edwin Dijkhuizen, Max Kapshtyk en Sander van der Meer van Digitale Nazorg.
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Haarlem

Nee, ze hebben nooit iets gemerkt van demonen in zijn hoofd, van zwaarmoedigheid of van een eventueel dubbelleven. Bert en Janneke van Noorloos hebben dan ook geen idee waarom hun 17-jarige zoon Leon vorig jaar uit het leven is gestapt. Er resten alleen maar vragen. Bij een bedrijf in de Waarderpolder wordt gezocht naar antwoorden.

Digitale Nazorg aan de Lucasweg in het Haarlemse industriegebied is gespecialiseerd in het ontgrendelen van mobiele telefoons, laptops en tablets. Nabestaanden die graag in de apparatuur van hun overleden dierbare willen zoeken naar tastbare herinneringen, kunnen bij het bedrijf terecht.

,,Vroeger las je iemands dagboek of keek je in zijn fotoalbums’’, zegt directeur Sander van der Meer. ,,Tegenwoordig gebeurt alles online. Dat zweeft ergens in de cloud. Maar zonder inlogcodes en wachtwoorden kom je nergens. En dan is er bijvoorbeeld niet eens een goede foto om op de grafkist te zetten. We merken dat er veel behoefte is aan het onthullen van een digitale erfenis.’’

Kraken

Hij kwam via zijn baan bij de Haarlemse politie in aanraking met het probleem. Maar daar kon hij niets met de wens van nabestaanden om apparatuur te ’kraken’. ,,Dat mogen we als politie niet doen, behalve als sprake is van een misdrijf. Zelfdoding is dat bijvoorbeeld niet, dus dan kunnen we niks voor iemand betekenen. Terwijl familie en vrienden vaak met heel veel vragen zitten. Die proberen een verklaring te vinden. Via ons komen ze er bijvoorbeeld achter dat iemand enorme gokschulden had of worstelde om uit de kast te komen.’’

Om aan de behoefte aan informatie tegemoet te komen, begon Van der Meer (49) in 2013 met zijn bedrijf Digitale Nazorg. Hij werkt inmiddels parttime bij de politie. De Haarlemmer benadrukt dat beide functies niets met elkaar te maken hebben. ,,Een moeder van een overleden winkeldief moet zich niet laten afschrikken, omdat ik toevallig ook nog bij de politie werk.’’

Als het Van der Meer is gelukt apparatuur te ontgrendelen, filtert hij de resultaten niet. De klant krijgt alles te zien wat beschikbaar is.

,,Ja, dat kan soms vervelende verrassingen opleveren. Als je bijvoorbeeld ontdekt dat je partner op Tinder zat. Of als een vreemde hotelrekening van papa opduikt, terwijl mama die nacht gewoon thuis was. Maar wij maken geen morele selectie. Ik waarschuw nabestaanden altijd van tevoren dat ze misschien iets tegenkomen wat ze niet leuk vinden.’’

Bert en Janneke van Noorloos schakelden het bedrijf van Van der Meer in om meer te weten te komen over de zelfgekozen dood van hun zoon Leon. Inmiddels is een van zijn twee mobiele telefoons ontgrendeld en weten zijn ouders welke route hij vanaf huis heeft genomen naar de spoorwegovergang waar hij een eind aan zijn leven maakte.

Ze hopen via Digitale Nazorg nog meer gegevens boven water te krijgen. Onlangs deed Janneke ook een oproep in Dagblad de Stentor om meer te weten te komen over de laatste anderhalf uur van het leven van haar zoon, een leerling van 6-gymnasium.

,,Heeft hij bijvoorbeeld toen nog met iemand geappt of gebeld? En ik hoop dat hij onderweg nog door iemand is gezien.’’

Vragen

Van Noorloos vindt de verwerking van haar zoons dood extra zwaar, omdat ze nog zoveel vragen heeft. ,,Ik heb nooit het idee gehad dat hij speelde met de gedachte van zelfmoord. Voor zover ik weet werd hij niet gepest op school en vertoonde hij geen depressief gedrag. Dus blijft de vraag: Waarom deed-ie ’t? Waarom hebben we nooit iets gemerkt? Was er misschien iemand bij op het moment dat hij zelfmoord pleegde? Heeft iemand in de bus hem misschien drugs gegeven? Waarom vraagt hij wat we ’s avonds gaan eten en is hij druk met het regelen van werken bij de Albert Heijn de week daarna, als je er toch niet meer zult zijn? Was het überhaupt wel zelfdoding? Het zijn vragen die continu door mijn kop spelen.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.