’Hinder Schiphol is veel groter’

© Illustratie: Mieke van Zuijlen
Schiphol

De geluidsoverlast van Schiphol is veel groter dan uit de berekeningen blijkt. „Een verschil tot wel drie dB per dag lijkt laag, maar dat verschil is zomaar 120.000 meer of minder vliegtuigen of 120.000 meer of minder ernstig gehinderden.”

Dat stelt Sijas Akkerman, directeur van de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland. Deze partij zit ook in de Omgevingsraad Schiphol waar woensdag over de concept Milieu Effect Rapportage (MER) is gesproken.

Dat rapport is de basis voor de discussie over verdere groei van het vliegverkeer van de huidige grens van 500.000 naar 540.000 vluchten per jaar en op termijn wellicht nog meer.

Uit die voorlopige MER blijkt dat er juist minder ernstig gehinderden zijn dan wettelijk is toegestaan. Ofwel, er is op papier ruimte voor misschien wel 80.000 extra vluchten. Dat wil niet zeggen dat die ruimte ook worden gebruikt.

Lees ook: ’Schipholrapport deugt niet’

Aan de onderhandelingstafel hopen de sector, overheid en bewoners voor de kerst tot een afspraak voor de periode tot 2030 te komen. Voor het milieurapport is gemakshalve uitgegaan van 540.000 vluchten in 2023.

Kritiek

Nog voor het milieurapport door Schiphol werd gepubliceerd, kwam de Natuur- en Milieufederatie woensdagavond met haar kritiek. Maandag deed de bewonersdelegatie dat ook al in deze krant door te stellen dat de berekeningen toch weer over moeten.

Uit een dik rapport blijkt dat ook de onderzoeksbureaus PricewaterhouseCoopers en Moving zo hun bedenkingen hebben bij de MER, waar nu al jaren aan wordt gesleuteld. In de laatste versie moest in opdracht van het ministerie worden gewerkt met een nieuw Europees rekenmodel.

De bewonersdelegatie en de Milieufederatie menen dat dat niet goed is gedaan. Daarbij baseren zij zich weer op een rapport van het NLR.

Voor schut

Voor het doorgronden van de berg rapporten heeft de Milieufederatie de hulp ingeroepen van Leon Adegeest.

Deze bewoner zette eerder het ministerie voor schut door aan te tonen dat de berekeningen van de geluidsoverlast voor Lelystad Airport niet klopten. „Schiphol kan op geen enkele wijze aantonen dat de geluidsruimte nauwkeurig genoeg kan worden berekend”, concludeert Adegeest nu.

Zo zijn de geluidsberekeningen vergeleken met de geluidmeetpunten Nomos. Dan valt op dat de berekeningen veel lager uitvallen. Ook wordt de geluidsoverlast onder de vertrekroutes systematisch te laag berekend. Als voorbeeld wordt de A380 genomen. Dit grootste passagiersvliegtuig klimt in de praktijk veel langzamer dan waar het rekenmodel van uit gaat.

Overlast

Daardoor hebben meer mensen in het buitengebied overlast. De stapeling van veel kleine fouten leidt zodoende tot verschillen die oplopen van één tot drie dB per etmaal. Dat lijkt weinig, maar 3 dB betekent al een verdubbeling van geluid.

Overigens blijkt uit de MER dat in aanvliegroutes boven de IJmond en Bollenstreek meer overlast is.

Zie hier de concept MER

De bewoners en de milieugroep hekelen ook het feit dat ruim 40.000 nieuwe woningen die sinds 2008 zijn gebouwd, niet worden meegenomen. Schiphol doet dit om te voorkomen dat er minder gevlogen zou mogen worden wanneer gemeenten dicht bij de luchthaven toch woningen willen bouwen.

Zwanenburg

De milieuman en de bewoners wijzen er tevens op dat verdere groei in de praktijk alleen mogelijk is wanneer vaker de secundaire banen worden ingezet. Volgens afspraak zijn de Polderbaan en Kaagbaan de hoofdbanen, maar in de spits worden ook secundaire banen zoals de Zwanenburgbaan, Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan ingezet. Alleen geven die veel meer overlast in de nabij gelegen dorpen.

Op de drukste uren worden zelfs vier banen tegelijkertijd ingezet. Dat mag echter niet onbeperkt. Zonder het oprekken van deze regel voor het vierdebaangebruik, is het nauwelijks nog mogelijk om te groeien. Ook daarover moet nog een akkoord worden gesloten aan de onderhandelingstafel, net als over het aantal nachtvluchten.

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.