Advocatenspreekuur druk gebeld [video]

Advocaat Bart Wernik bespreekt gemaakte fouten tijdens een badkamerverbouwing.
© Foto HMC

Het tweede advocatenspreekuur, dinsdagavond op de ombudsredactie van deze krant, was wederom een succes.

Nog voor het officiële startsein om zeven uur waren de eerste tien abonnees met juridische vragen al geholpen. Acht lijnen waren beschikbaar voor de ploeg advocaten van de kantoren van Van Diepen van der Kroef uit Haarlem en Hoorn. Zodra de hoorn op het toestel was gelegd diende de volgende vragensteller zich al aan. Het eerste uur waren de advocaten voortdurend bezig met het beantwoorden van vragen, het tweede uur was het rustiger. Mogelijk had dat iets te maken met Ajax dat gelijktijdig speelde. Het maakte in elk geval dat iedereen die gebruik wilde maken van het kosteloze spreekuur zijn of haar vraag heeft kunnen stellen.

Bij elkaar hebben de advocaten 66 abonnees aan de lijn gehad, zeven meer dan tijdens het eerste spreekuur in het voorjaar. Topscorer met maar liefst veertien bellers was advocaat Issam Moustaine van de Hoornse vestiging van het gerenommeerde kantoor.

Vragen gingen alle kanten op. Over echtscheiden, recht van overpad, de gemeente die wil optreden tegen landjepik, gevaarlijke werkomstandigheden, scheefwonen, een hasjklant als huurder, het onterven van de kinderen, een uitvallende denneboom bij de buren. Er belde ’een hele lieve man’ die al ruim twee jaar zit te wachten op de komst van de rietdekker. Of hij nog van het getekende contract af kan. Jazeker, hij kan de rietdekker vanwege verzuim de wacht aanzeggen met artikel 265 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek legde advocaat Liselotte van der Kroef uit.

Uitbouw

Een andere abonnee zit met een enorme uitbouw bij de buren waarvoor een vergunning is afgegeven. Hopeloos is dat niet, vertelde advocaat Allard Glijnis. Maar haast is geboden en daarom maakten ze de afspraak om vandaag op kantoor een voorlopige voorziening aan te vragen, een bouwstop. Of het kansrijk is, is in een telefoontje van tien minuten lastig zeggen, maar het nader uitzoeken doet Glijnis graag.

Over problemen met een kookplaat ging het ook. Over de schoonmaak in een verzorgingsflat die nog maar eens per kwartaal gebeurt terwijl bewoners wel elke maand betalen. Er werd gevraagd naar een loodgieter die een rekening stuurt voor drie mislukte reparaties. Iemand wilde weten hoe hij twee onbeschofte parkeercontroleurs kan aanpakken. Een abonnee zit met een verbouwde badkamer vol gebreken. Advocaat Bart Wernik legde hem uit dat niet alle fouten hersteld hoeven te worden, soms moet je genoegen nemen met een compensatie. Sommige lezers hadden een paar vragen tegelijk, de antwoorden waren nu toch gratis...

Nagenoeg iedereen eindigde gesprekken met bedanken voor het luisteren en adviseren. Wat advocaat Marco Gerritsen betreft, is zijn ploeg volgend jaar op afroep graag weer bereid een advocatenspreekuur te bemensen. Ondertussen speelt de ombudsredactie met de gedachte in het nieuwe jaar ook een notarisspreekuur te organiseren.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.