KLM: groei nodig om duurzaam te worden

KLM: groei nodig om duurzaam te worden
Noordwijk/Den Haag

KLM moet beslist kunnen groeien op Schiphol. ,,Willen we de luchtvaart verduurzamen, dan moeten we wel eerst dat geld verdienen.’’

Met dat betoog legde KLM-topman Pieter Elbers uit dat groei en duurzaamheid niet haaks op elkaar staan. ,,We moeten de positie van Schiphol als knooppunt zien te behouden. Wij vliegen naar 160 bestemmingen in de wereld en via onze partners naar 700 bestemmingen. Groei is nodig om in die wereld relevant te blijven. Dan kunnen we investeren in nieuwe zuinigere en stillere vliegtuigen, in biobrandstof en andere technische ontwikkelingen.’’

Tijdens de bijeenkomst van de Dutch Aviation Group in Noordwijk benadrukte Elbers dat een middenweg moet worden gevonden tussen ongebreidelde groei en geen groei, zoals steeds meer bewonersgroepen willen. ,,Nu gaat het economisch goed in Nederland en denken we wel zonder internationale bedrijven te kunnen. Maar hoe is dat als het economisch minder gaat? Het enorme netwerk op Schiphol is geen vanzelfsprekendheid. Kijk maar hoe Brussel en Milaan veel van hun internationale verbindingen zijn kwijtgeraakt’’, waarschuwde de KLM-topman.

Schipholdirecteur Dick Benschop herhaalde zijn al eerder in deze krant gedane oproep voor een zeer gematigde groei van de luchthaven. ,,Natuurlijk kunnen wij als Schiphol blijven bestaan met de huidige grens van 500.000 vluchten. Het netwerk blijft een tijd in stand, maar klapt uiteindelijk. De airline heeft wel groei nodig. Ik zie ook een groeiende groep bewoners die het gehad heeft met de snelle groei van de afgelopen jaren. Het vertrouwen moet groeien. Ik moet het nog zien of er afspraak valt te maken over groei na 2020.’’

Tovenaars

Wat volgens Benschop wel nodig, zijn tovenaars. Ontwikkelaars van biobrandstoffen, synthetische brandstoffen, elektrische vliegtuigen en dergelijke. Behalve om CO2, draait het daarbij ook om geluid en ultrafijnstof. ,,Als het nodig is zullen wij als Schiphol mee investeren in biobrandstoffen of andere projecten. We hebben die tovenaars echt nodig, anders nemen de profeten het over’’, doelde hij op lobbygroepen die zelfs minder vluchten op Schiphol willen.

Ook tijdens een hoorzitting eerder die dag in de Tweede Kamer ging het over duurzaamheid en de aangekondigde vliegtaks. Die levert jaarlijks 200 miljoen euro op. Maar dat geld verdwijnt gewoon in de schatkist. Sector en deskundigen zien liever dat in dat geval het geld wordt gestoken in onderzoek naar alternatieve brandstoffen en nieuwe vliegtuigen. Nederland kan voorop lopen in dergelijke onderzoeken.

Meer nieuws uit Amsterdam