Schiphol dreigt normen te overschrijden

Schiphol dreigt normen te overschrijden
Toestellen in de rij voor de Aalsmeerbaan.
© anp
Schiphol

De Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan zijn begin dit jaar te vaak ingezet. Daardoor dreigen de geluidsnormen voor dit jaar te worden overschreden.

Daarvoor waarschuwt de Inspectie Leefomgeving en Transport in een rapport over de periode 1 november 2017 tot en met 30 april 2018.

Hoewel de tweede periode van het gebruiksjaar op 1 november afliep, heeft de inspectie nog niet de cijfers over het hele jaar. Daarom is nog onduidelijk of de overschrijdingen in de tweede helft van het jaar zijn gecompenseerd. Het blijft dan ook bij een waarschuwing: een verhoogd risico voor overschrijding.

Hoewel sinds enkele jaren wordt gewerkt met een systeem van voorkeursbanen, waarbij de Polderbaan en Kaagbaan het meeste worden gebruikt, blijft de inspectie de geluidsoverlast op 35 locaties volgen. Op die plekken staan geen geluidsmeters, maar op die punten wordt de overlast berekend op basis van het aantal vluchten per baan, de route, hoogte en vliegtuigtype.

Daarbij gaat de inspectie er van uit dat halverwege het jaar maximaal 49,6 procent van de toegestane herrie is ’gebruikt’. Maar in het Amsterdamse Bos, pal onder de Buitenveldertbaan, was toen al 71,4 procent gebruikt en dichter bij de baan 57,7 procent. Ook bij twee punten onder de Aalsmeerbaan was al veel te veel herrie gemaakt. Ofwel, in de tweede helft van dit jaar zouden deze banen veel minder moeten worden gebruikt. Aangezien daar net de drukke zomermaanden in zitten en vanuit Aalsmeer de klachten van bewoners bleven binnenstromen, is de kans groot dat dat niet is gehaald.

Waarschuwing

De inspectie keek ook naar andere mogelijke overschrijdingen. De inspectie heeft twee luchtvaartmaatschappijen een waarschuwingsbrief gestuurd in verband met een afwijking van de voorgeschreven luchtverkeersweg. Bij luchtverkeersleiding was het aantal hoogteafwijkingen in de nacht hoger dan toegestaan. Omdat dit in de tweede helft van het gebruiksjaar nog goedgemaakt kan worden, ziet de inspectie nu nog geen reden om op te treden.

In 2017 en 2016 kwam het regelmatig voor dat vliegtuigen zonder een geldige reden veel te laat op Schiphol binnenkwamen en daarmee binnen de nachtelijke uren vielen. Met waarschuwingen, boetes en dwangsommen is toen opgetreden. Dat werpt nu zijn vruchten af: er zijn geen misbruiken meer.

Meer nieuws uit Amsterdam