Ultieme poging om Fokker Fellowship te redden

Nieuw-Vennep/Schiphol

Het is een ultieme poging om de oudste nog bestaande Fokker F-28 Fellowship van de slopershamer te redden. Er is 250.000 euro nodig om het vliegtuig uit Mali te verschepen naar Nederland.

„ In 2008 hebben we het ook geprobeerd, toen ik nog voor het Aviodrome werkte. Maar toen lukte het financieel niet. Overigens heeft het Aviodrome nu geen interesse meer, ook al hebben ze zelf dit toestel niet in hun collectie. Nergens in Europa staat een dergelijke Fokker meer”, treurt Arno van der Holst, die nu met zijn Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep een laatste poging doet.

Hoewel het vliegtuig al 16 jaar staat te verpieteren op het vliegveld van Bamako, de hoofdstad van Mali, is nu haast geboden. De luchthaven is bezig met nieuwbouw en een opknapbeurt als internationaal vliegveld.

Enkele afgedankte toestellen op het terrein moeten weg. „De eigenaar van de Fokker wil het toestel wel aan ons overdragen, maar dan moet het in het voorjaar weg zijn. Anders gaat het naar de sloper”, legt Van der Holst uit.

Ultieme poging om Fokker Fellowship te redden
De Fokker staat al 16 jaar aan de grond in Mali.
© foto pr

Overvallen

De Nederlandse ambassade heeft al contact met de eigenaar en het museum moet nu 250.000 euro bij elkaar zien te krijgen voor de aankoop en het vervoer naar Nederland.

„Defensie is daar nog gelegerd en heeft toegezegd dat ons transport mee kan in een konvooi dat wordt beveiligd door militairen. Dat moet ook wel, want op die route van Bamako naar de havenstad Dakar worden regelmatig overvallen gepleegd.”

De Fokker staat al 16 jaar stil en kan ook niet meer vliegen. Voor het transport worden de vleugels, motoren en de staart van de romp gehaald. „Helaas is er geen marineschip waar het toestel op mee kan, zodat we ruimte bij een reder moeten huren. Het geld proberen we bij fondsen en particulieren op te halen. Op Facebook hebben we al een donatieknop staan.”

Jubileum

De voorzitter van het museum in Nieuw-Vennep hoopt dat de actie slaagt en dat in het jaar dat Nederland honderd jaar luchtvaart viert en KLM honderd jaar bestaat, dit historische toestel terugkeert naar Nederland.

Ultieme poging om Fokker Fellowship te redden

De Fokker F-28 Fellowship was namelijk het eerste vliegtuig dat Fokker bouwde met twee straalmotoren aan de romp. Daarvoor hadden ze propellers onder de vleugel. Het toestel kon tussen 55 en 65 passagiers vervoeren. Later kwamen de grotere toestellen. In totaal zijn er 243 exemplaren van de F-28 gebouwd vanaf 1967.

Het vliegtuig in Mali is de PH-MOL, dat eigendom van de fabriek bleef en steeds werd verhuurd of werd gebruikt voor testen. Die verhuur verklaart waarom er maar liefst twintig lagen verf op de romp zitten. Iedere keer moest een andere kleur en naam worden aangebracht.

Op foto’s is het toestel te zien in de kleuren van Martinair, Air France, Itavia Aerolinee, Air Anglia, Air UK, Ghana Airways, Nigeria Airways en momenteel van Air Mali. „Wij willen terug naar de kleuren van Fokker, dus wit en blauw.”

Crisis

Overigens gaat het al een tijdje minder goed met de historische luchtvaart in Nederland. Het Aviodrome probeerde een Convair uit Zuid-Afrika naar Lelystad te halen, maar tijdens een proefvlucht stortte het neer. Een andere groep liefhebbers is al enkele jaren bezig om een Flying Dutchman DC-4 uit Zuid-Afrika naar Nederland te halen.

Dat exemplaar is al aangekocht en opgeknapt, maar of en wanneer de DC-4 komt, blijft onduidelijk. Pogingen om het watervliegtuig de Catalina voor Nederland te behouden, zijn de laatste maanden mislukt. Dat vliegtuig gaat naar de VS.

De Dakotaclub heeft wegens geldgebrek en hoge onderhoudskosten nog maar één Dakota over. Van der Holst: ,,We blijven positief, anders hoeven we hier niet eens aan te beginnen. In het verleden lukte het via acties ook om de Uiver en Constellation naar Nederland te halen. Dat moet met de Fokker-28 ook.’’

Meer nieuws uit Amsterdam