Velsen op een surrealistische manier in beeld op kalender

Frank Korpershoek, aanvoerder van Telstar, vliegt de bal achterna.© Foto Ed Geels

Mitzie Meijerhof
Velsen

Het is eenvoudig om je te laten meevoeren met het enthousiasme van de IJmuidense fotograaf Ed Geels. Lang hoefde Jeff Folkerts van Folkerts Design & Printing dan ook niet na te denken, toen de fotograaf zijn plannen voor een kalender bekend maakte.

Samen maakten zij de kalender met beelden van Velsen anders dan anders.

,,Sinds maart zijn we ermee bezig. Ik ben fotograaf, dat is mijn werk, maar in deze kalender kan ik heel veel creativiteit kwijt. Dit is echt mijn passie. De foto’s hebben iets surrealistisch. Ik zat vol met leuke ideeën om Velsen herkenbaar maar op een hele andere manier te laten zien’’, legt Geels uit.

Het doel van de fotograaf en Folkerts was de volledige opbrengst van de kalender te doneren aan een goed doel. Op Facebook maakten ze hun plannen bekend en vroegen welk goed doel eraan te verbinden.

,,Hospice De Heideberg in Santpoort-Noord stak er met kop en schouders bovenuit. Ook de dierenambulance kreeg veel stemmen. We kozen uiteindelijk voor de hospice waar we allebei al eens mee te maken hebben gehad. Die mensen daar doen fantastisch werk. De vele vrijwilligers van het Hospice zetten zich dag en nacht in voor de gasten die in hun laatste levensfase zijn. Met veel liefde en compassie worden de gasten verzorgd. Ongelooflijk, ik zou dat werk echt niet kunnen doen.’’

Ed Geels (tweede van rechts) en Jeff Folkerts in overleg met vrijwiliigers van hospice De Heideberg.© Foto United Photos/Paul Vreeker

Massaal

Om modellen zit de fotograaf nooit verlegen. ,,Via Facebook vroeg ik voor de kalender modellen. Daar wordt altijd massaal op gereageerd. Vervelende daarvan is dat ik mensen moet teleurstellen maar dat is niet anders.’’

Frank Korpershoek van Telstar vliegt op de foto de bal achterna in het Telstar-stadion, Dean de Waard speelt met het bootje in de sluizen en Indy van Baekel balanceert tussen de watertoren en het stadhuis.

De bal rolde steeds verder. ,,Eigenlijk wilde direct heel veel mensen meehelpen. De medewerking van iedereen is echt overweldigend. Zo kunnen we op 14 november onze kalender lanceren bij Telstar . Iedereen is van harte welkom op deze bijzondere avond. De inloop begint om 19.30 uur het programma start om 20 uur. Op de veiling kunt je bieden op de ’kunstwerken’ op plexiglas en direct meenemen. Uiteraard is de opbrengst voor De Heideberg. Friso Huizinga praat de heleboel aan elkaar, daar zijn we erg blij mee. Die avond kunnen mensen ook al de kalender kopen. Het is super dat Telstar dit voor ons, of eigenlijk de hospice, wil doen’’, leggen de mannen enthousiast uit.

Website

Ook medewerking in de vorm van verkoopadres zijn liep vlot. ,,We gingen op zoek en bijna overal wilde men meewerken. De kalender kan ook online bestelt worden en worden opgehaald. De website is voor ons gemaakt en je kunt via de site ook een donatie doen. De opbrengt gaat direct naar De Heideberg, wij zitten nergens tussen’’, leggen de heren uit.

Verkoop

De kalender is nu al verkrijgbaar via de speciale website. Er zijn 500 exemplaren gedrukt, de eerst tachtig zijn reeds verkocht.

,,We werden gebeld door de vrijwilliger van de hospice die vertelde dat er al 1500 euro binnen was gekomen op hun rekening via de site. Geweldig. De verkoop van de kalender, die 14,95 kost, komt dan neer op 7475 euro. Daar bovenop komt dan ook de opbrengst van de veiling. Ik hoop dat er in elk geval een personeel uitje van gedaan wordt, want dat gunnen we de vrijwilligers echt heel erg’’, aldus Geels en Folkerts.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.