Veerpont Ome Piet gaat weer varen

Erik Hoogenboom bij het pontje van Ome Piet, gefinancierd door sponsors.

Erik Hoogenboom bij het pontje van Ome Piet, gefinancierd door sponsors.© Foto Bart Boele

Bart Boele b.boele@hollandmediacombinatie.nl
Nieuwe Meer

,,Je brengt iemand naar de pannenkoekenboerderij, hoe leuk kan het zijn om te doen’’, zegt Erik Hoogenboom. Zaterdag begint het zesde seizoen van veerpont Ome Piet in Nieuwe Meer.

Martin Brekelmans, Ben Eilander en Erik Hoogenboom uit Nieuwe Meer namen destijds het initiatief voor het voetveer. ,,Er ligt een prachtig bos aan de andere kant van de Ringvaart, maar niemand kon er komen. Alleen over de draaibrug bij Schiphol, maar voor bijvoorbeeld ouderen is die te ver weg. We wisten dat er in elk geval in Nieuwe Meer behoefte aan was’’, vertelt Hoogenboom. ,,We rekenden op een paar honderd mensen. Het eerste seizoen waren het er 4.700 en dat is elke zomer zo gebleven. Afgelopen jaar weer ruim vijfduizend.’’

Terras

Dat de pont Ome Piet zou heten, wisten Brekelmans en Hoogenboom vanaf het begin. ,,Ome Piet Eilander had vroeger een kabelpont bij de jachthaven. Die hebben we terug gevonden, hij doet nu dienst als terras bij een woonboot.’’

Het was leuk geweest om de oude pont in ere te herstellen, maar niet praktisch. ,,Waar we nu met de pont varen is een staande mastroute. Zeilschepen steken diep, dus dan is een kabelpont niet handig’’, legt Hoogenboom uit.

,,We zijn op zoek gegaan naar een gebruikte pont, maar die konden we niet vinden. Toen hebben we er zelf eentje ontworpen. Tom Kerkhoven in Oude Meer heeft hem gebouwd. Hij vaart zelf ook de Ringvaart over en dat gebruikten we zijn pont als basisconcept. We dachten dat zes fietsers tegelijk wel genoeg zou zijn.’’

,,Het liefst wilden we elektrisch varen, zoals in Cruquius, maar het is een buitenboordmotor geworden.’’ Die motor is wel mooi ingebouwd. De meeste passagiers realiseren zich niet dat er buitenboordmotor binnen boord is.

Afroep

Het plan was op afroep te varen. Gewoon een bordje neerzetten met een telefoonnummer er op. Vanaf het begin was elke zaterdag en zondag de aanloop te groot om tussendoor naar huis te gaan. Twee seizoenen konden de pontbazen in een caravannetje bivakkeren, daarna wisten ze een Pipowagen te bemachtigen.

,,Dat is wel prettig want daar kun je rechtop in staan’’, zegt Hoogenboom. ,,We hebben er ramen en deuren in gemaakt en een keukentje. Het is een soort praatpunt geworden. Mensen komen even langs om een praatje te maken, je hoort de nieuwtjes uit de buurt. We verkopen eieren, mensen komen met lege doosjes bij ons langs.’’

,,We kleden het geheel een beetje aan met pylonnen en vlaggen zodat de mensen weten waar ze moeten zijn. Bovendien moet je het ook afzetten met het oog op de veiligheid van je passagiers. Het is een heel sociaal gebeuren. Buurtbewoners houden ruimte voor ons vrij. Van vrijdag- tot zondagavond staan we daar. Een buurman parkeert daar expres zijn auto die hij weghaalt als we er aankomen.’’

,,Snelheid is geen issue’’, vertelt Hoogenboom. ,,Mensen zeggen wel eens dat wij als pont voorrang hebben om ander vaarverkeer, maar wat maakt de tijd ons uit? Dan doen we er toch gewoon wat langer over. Veiligheid en comfort vinden we belangrijker.’’

,,Ons idee was om mensen gratis over te zetten. Maar ja, dan komen er ook mensen langs die willen spelevaren zo van ’zet mij nog eens over’. Daarom vragen we 50 cent voor een oversteek. Soms zetten we groepen padvinders over, dan vergeten we ze te tellen.’’

Inmiddels is er een groepje jongeren in touw om te assisteren. ,,We kennen ze en geven ze de ruimte. Mogen ze even sturen terwijl wij er bij staan. Helemaal goed doen de certificaten voor hulpstuurman het. Die hebben we laten drukken als bewijsstuk dat iemand de Ringvaart is overgestoken. Kinderen vinden dat geweldig.’’

Genoegdoening

,,Mensen vragen wel eens of het ons niet ontzettend veel tijd kost. Dat kost het ook, maar de genoegdoening is zo groot’’, vertelt Hoogenboom. ,,Het is helemaal geen opgave om de pont te varen. Mensen gaan bijvoorbeeld met hun hond in het Amsterdamse Bos wandelen, mooi toch? Dat bos is zo groot en er is zoveel te ontdekken. Dat maken we met de pont toegankelijk.’’

,,Iemand vroeg eens wanneer de pont een succes zou zijn. Hij doelde natuurlijk op een aantal passagiers per seizoen, maar dat vinden wij niet belangrijk. Het antwoord was ’als mijn buurjongen met zijn rolstoel in het Amsterdamse Bos kan komen’. Daar hebben we de pont ook op aangepast. Iedereen moet mee kunnen naar de overkant, dat is ons uitgangspunt.’’

Nieuwste project is de elektrische boodschappenshuttle van Peter en Linda van Rijn uit Badhoevedorp. Zij brengen ouderen van huis naar de winkels en terug. ,,Zij kennen hun mensen. We zijn op het idee gekomen om op zondagmiddag ouderen met de bus op te halen in het bejaardenhuis, naar de pont te rijden en dan over te zetten naar het Amsterdamse Bos. Dan komen de mensen nog eens buiten.’’

Tot verrassing van de pontbazen bleek dat er in het Amsterdamse Bos deze zomer ook een elektrische bus gaat rijden. ,,Wij vroegen naar de rijtijden van die bus, dan kunnen we onze overzet er op aanpassen. Het antwoord was ’welke tijden willen jullie, dan passen wij onze tijden aan’. Dat is nog eens samenwerken, dat gaat echt heel erg goed met het Amsterdamse Bos. Ze wilden een bord plaatsen aan beide zijden van de Ringvaart. Of wij die wilden betalen, een paar honderd euro. Toen zeiden wij ’een overtocht kost 50 cent, weet je hoe vaak wij heen en weer moeten varen om zoveel geld te verdienen’. Toen hebben ze de borden gewoon maar neergezet.’’

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.