Vijf miljoen voor bushaltes in Haarlemmermeer

Bart Boele
Hoofddorp

De Lutulistraat in Hoofddorp wordt verbreed en de P&R Getsewoud in Nieuw-Vennep krijgt en acculaadpunt voor elektrische bussen. Dat zijn twee van een reeks maatregelen die tussen nu en 2019 in Haarlemmermeer wordt genomen voor het openbaar vervoer. De kosten zijn bijna vijf miljoen euro.

Het gaat om het realiseren van R-net-haltes, het verplaatsen en verwijderen van bushaltes, het verlengen van halteperrons en het aanpassen van bochten op diverse locaties.

Dat is allemaal nodig omdat Connexxion met bussen van achttien meter lang gaat rijden. Nieuwe haltes komen met name in de Hoofddorpse wijk Floriande, omdat daar de rode R-Net-bussen gaan rijden over de Fanny Blankers-Koenlaan.

Fietspad

De Lutulistraat moet worden verbreed, zodat twee bussen elkaar kunnen passeren. Dat kan nu niet. De bus richting Paxlaan moet daarom soms uitwijken op het fietspad naast de rijbaan.

Dat vindt de gemeente een zeer ongewenste situatie. Zeker in de ochtendspits als er veel kinderen in de basisschoolleeftijd fietsen. Er is reden om in te grijpen omdat er steeds meer bussen door de Lutulistraat gaan rijden.

Connexxion zet in op elektrische bussen. Hun accu’s moeten na verloop van tijd worden opgeladen. Bij de P&R (Parkeren en Reizen) Getsewoud, de beginhalte van lijn 397, komt een oplaadpunt. Daarvoor is een busdoorsteek nodig van de Getsewoudseweg naar de huidige busbaan. Zonder die doorsteek moet te ver worden omgereden.

Andere aanpassingen zijn een extra halteperron bij het Spaarne Gasthuis en langere haltes bij NS-station Hoofddorp om te voorkomen dat het achterste deel van de bus op de voetgangersoversteekplaats staat of de voorste instapdeur niet bij een verhoogd trottoir staat.

Abbenes

Ook in Abbenes, Rijsenhout en Buitenkaag worden aanpassingen gedaan. Hier komt de zogenaamde AML Flex te rijden, busvervoer op afroep. De praktijk moet leren of aanpassingen aan de in totaal dertien haltes nodig zijn. Verspreid over Haarlemmermeer worden veertig bushaltes weggehaald.

De maatregelen kosten ruim 4,9 miljoen euro. De Vervoerregio Amsterdam betaalt 95 procent van dat bedrag. De rest is voor Haarlemmermeer. Op deze uitgave was niet gerekend.

Verspreid over dit jaar, volgend jaar en de jaren tot 2022 wordt er geld voor gezocht. B en W laten de gemeenteraad weten dat de werkzaamheden hoe dan ook worden uitgevoerd. ,,De investeringen zijn onvermijdbaar, onuitstelbaar en onvoorzien.’’

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.