Zure appel voor KLM’ers

Redacteur Haarlemmermeer
schiphol

,,Een hele zure appel’’, zo omschrijft Swen Laarveld van vakbond De Unie de bezuinigingsplannen van de KLM voor de 31.000 personeelsleden. Die voorstellen komen neer op harder werken en minder vrije tijd.

Juist omdat KLM de familie bij elkaar wil houden, is alles gericht op het voorkomen van gedwongen ontslagen. Maar omdat op personeelskosten 750 miljoen euro moet worden bespaard, betekent dat vooral minder uitzendkrachten inzetten, geen nieuw personeel aannemen en harder werken voor het zittende personeel.Maandag ontvouwde de directie een heel pakket. Een ingewikkeld proces, omdat er meerdere cao’s zijn voor het grond-, cabine- en cockpitpersoneel. ,,Alle voorstellen zijn gericht op productiviteitsverbetering. Van andere roosters tot minder vrije dagen. Allemaal heilige huisjes. Geen voorstellen waar we vrolijk van worden. En juist omdat het zo complex en gedetailleerd is, verwacht ik dat het nog wel enkele maanden duurt voor er een akkoord ligt’’, schat Laarveld in, die opkomt voor het grondpersoneel. ,,En of dit het antwoord is op de concurrentie van lowcost en Midden-Oosten maatschappijen betwijfel ik.’’Ton Scherrenberg van de cabinevakbond VNC gaat juist om die reden de komende weken alleen maar luisteren. ,,We hebben een extern onderzoeksbureau in de arm genomen om te kijken of deze bezuinigingen echt nodig zijn. Dat rapport is er pas eind juni. Voor ons zijn de heikele punten de werk- en rusttijden. De KLM wil toch meer productie en minder verlof voor de stewards en stewardessen.’’ Dat laatste is ook de inzet bij de cao voor de piloten, al komt daar ook de pensioenopbouw om de hoek kijken. Piloten gaan nu op hun 56 ste al met pensioen.,,Uiteindelijk gaat het toch om drie jaar inleveren en dat bovenop de maatregelen die al van kabinetswege worden voorgesteld. Ik begrijp dat de situatie bij de KLM niet goed is, maar het wordt toch straks afwegen wat nog acceptabel is voor het personeel’’, verwacht Dolf Polders van CNV Vakgenoten. ,,Het wordt een lastige puzzel omdat KLM’ers ook kijken wat er bij Air France gaat gebeuren en andersom en binnen de KLM-groep kijken grond, cabine en cockpitmensen ook weer naar elkaar.’’

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.