Verkeersdrukte Heemstede: water staat aan de lippen

Verkeersdrukte Heemstede: water staat aan de lippen
Heemstede

,,We kunnen het niet alleen”, roept wethouder Heleen Hooij de volle zaal in het Raadhuis op aan het begin van de avond over verkeer.

In een aantal opzichten staat het water Heemstede aan de lippen als het gaat om verkeersdrukte in de gemeente. Op de Heemsteedse Dreef staat het bijna dagelijks vast, de vernieuwde kruising van de Herenweg met de Lanckhorstlaan heeft geen verlichting gebracht en op de Cruquiusweg staat het iedere ochtend stil.

Zelf bedenken wat er moet gebeuren, is volgens de wethouder niet de oplossing. Vandaar dat bewoners zijn uitgenodigd om mee te denken. Dan blijkt maar weer dat iedere aanpak van een verkeersknelpunt iets van een waterbedprobleem weg heeft. Als aan de ene kant iets wordt opgelost, dan komt het ergens anders weer naar boven.

Lanckhorstlaan

Bewoners van de Lanckhorstlaan zijn de verkeersdrukte ondertussen meer dan zat. Iedere dag rijden daar dertienduizend auto’s voorbij, waaronder ook bussen en vrachtwagens die daar helemaal niet zouden mogen rijden. De fietspaden zijn te smal en de maximumsnelheid is met vijftig kilometer te hoog.

Light rail

Rob de Jong, lid van het actiecomité van de Lanckhorstlaan, stelt voor dat de gemeente op korte termijn al een aantal dingen kan doen: de maximumsnelheid verlagen, strenger handhaven bij vrachtwagens zonder ontheffing en eenrichtingsverkeer tegen de richting van de spitsen in. ,,Doe het snel en til het boven de gemeenteraadsverkiezingen uit.”

Stadsarchitect Max van Aerschot, gevraagd om het probleem in een breder perspectief te plaatsen, stelt voor dat er ’gedotterd’ moet worden. ,,Vergelijk het verkeersnetwerk met een adersysteem. Als het ergens niet goed doorstroomt, dan wordt het hele systeem ontregeld.” Hij pleit voor regionale oplossingen en een hoogwaardig openbaar vervoer, bij voorkeur met een light rail systeem. ,,Laat dat goed aansluiten op het netwerk.” De basis voor het light rail systeem ligt er al volgens hem: de oude tramlijnen.

De bewoners die in groepen met elkaar in discussie gaan, komen zelf ook met een keur aan oplossingen. ,,Zorg dat de verkeerslichten goed met elkaar communiceren, zodat de doorstroming beter gaat”, klinkt het. ,,Waarom hebben we geen groene golf op de Heemsteedse Dreef?”, wil een ander weten.

Aan een andere tafel kiest een radicale oplossing. ,,Ontmoedig het autoverkeer op de Heemsteedse Dreef, zodat mensen vanzelf wel een andere route gaan kiezen.” Ook het beter benutten van de weg langs de Leidsevaart zien ze als een oplossing.

Meer nieuws uit Haarlem

Keuze van de redactie