Nog steeds tientallen bestelbusjes in berm Oude Meerweg

Het beeld van Oude Meer en Aalsmeerderbrug: traditionele dijkhuizen langs de Ringvaart met oprukkende bedrijventerreinen er achter.© Foto United PhotosToussaint Kluiters

Bart Boele
Oude Meer

Nog elke dag staan er minstens twintig bestelbusjes in de berm van de Oude Meerweg geparkeerd, maar volgens de gemeente Haarlemmermeer is het probleem al opgelost. Nee, de stichting ORA Belangen van Oude Meer, Rozenburg en Aalsmeerderbrug (ORA) voelt zich verre van serieus genomen met het afhandelen van deze klacht.

De busjes worden er al maanden geparkeerd, half op de weg en half in de berm. Die berm is inmiddels aan gort gereden. Fietsers zijn hun leven niet zeker met een tegenliggende auto op hun weg.

,,In januari hebben we een gesprek gehad bij de gemeente. Vlak voor dat gesprek was er iemand ter plaatse gaan kijken’’, zeggen de bestuursleden Ingrid Köhler, Kees Jansen, Andrea de Vos, Erwin de Bruijn,Cees van Dam, Ab van der Vliet en Henk van Wijk.

Schamen

,,Zo’n kapotte berm is misschien voor de gemeente Haarlemmermeer geen groot probleem, maar de Oude Meerweg is de entree van ons buurtschap. De andere toegangsweg ziet er ook al niet florissant uit. Je schaamt je dood als bezoek de weg naar Oude Meer moet zien te vinden. Bovendien moet deze onnodige schade met gemeenschapsgeld gerepareerd worden.’’

De bestelbusjes worden geparkeerd vanwege een bouwklus verderop. ORA verwijt de aannemer niets, die moet zijn werk doen, maar de gemeente Haarlemmermeer des te meer. Die had voorwaarden moeten stellen aan het parkeren van de busjes en met de aannemer moeten overleggen.

Gevaarlijk

Net als bij een koeriersbedrijf in Oude Meer. Dat mag er zijn, maar omdat de gemeente geen duidelijkheid geeft over het gebruik van de openbare weg ontstaan er gevaarlijke situaties voor fietsers. Daar heeft ORA de gemeente op gewezen, maar een reactie blijft uit.

Aalsmeerderbrug is met vijfhonderd inwoners de grootste van de drie buurtschappen. In Oude Meer woont nog een handvol mensen (175) net als in Rozenburg (50) waar vooral Polen wonen.

Verder zijn er heel veel bedrijven te vinden. In de ooit zo dynamische drie buurtschappen zorgen de veranderingen voor vermindering van de leefbaarheid. ORA probeert daar iets aan te doen, maar dat valt niet mee.

Ringdijk

Neem de Ringdijk bijvoorbeeld. De gemeente wil er een nieuw beleid voor wil maken, maar ORA heeft al maanden niets gehoord.

,,In 2006 is de dijk hier gerenoveerd. Ieder kreeg een eigen parkeerplaats en de rest werd groen. Haarlemmermeer zou ook eens met buurgemeente Aalsmeer moeten praten. Die staat aan de overkant van de Ringvaart allerlei recreatie toe waar je vanuit Aalsmeer niet kunt komen. Dus die mensen varen met een bootje naar de Aalsmeerderdijk, waar ze een eigen parkeerplaats in de berm hebben gemaakt. Daar is die berm niet op berekend dus dat wordt een baggerboel. Als wij zoiets bij de gemeente melden krijgen we als antwoord ’we zullen er eerst eens gaan kijken’ en dat is het dan’’, aldus de ORA-bestuursleden.

Geluidsoverlast

Aalsmeer stelt zich stevig teweer tegen de geluidsoverlast van overkomende vliegtuigen. De wethouder daar haalde onlangs flink uit in een interview met een landelijke krant. ,,Geef ons ook zo’n wethouder’’, zeggen ze in Oude Meer.

,,Wij zitten nog veel dichter bij de Aalsmeerbaan van Schiphol, we wonen er naast. Toch horen we Haarlemmermeer er nooit over. De wethouder hier heeft het alleen over het economische belang van Schiphol.’’

,,Bij ons komen van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat vliegtuigen over. Steeds meer en steeds grotere. Per vliegtuig maken ze minder lawaai, maar het zijn er zoveel dat je ’s zomers niet meer in je tuin kunt zitten. De Stichting Leefomgeving Schiphol is er om initiatieven voor het behoud van leefbaarheid te sponsoren, maar die is Oude Meer gewoon vergeten. Hoe is dat mogelijk? Belachelijk.’’

Verkocht

,,Die stichting heeft hier op de dijk via de gemeente Haarlemmermeer het huis aangekocht van een familie omdat er een onleefbare situatie was onder de aanvliegroute van de Aalsmeerbaan. De gemeente koopt dan het huis aan. Vervolgens is dat huis door de gemeente weer als woning verkocht. Dat begrijpen wij niet. De overlast neemt alleen maar toe. Wij kunnen geen kant op. Dan kan de gemeente beter onze woningen kopen om te slopen, maar dat stelt niemand voor.’’

Nee, de ORA-bestuursleden hebben niets tegen Schiphol. ,,Het dorp Rijk moest ervoor verdwijnen, Rozenburg was de volgende en nu zijn wij aan de beurt. Dat mag, in het belang van de economie. Maar doe het dan wel netjes. Koop de mensen uit. Wie hier bijft wonen, zit straks aan een dijk tussen de bedrijven, daar wil geen mens wonen.’’

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.