Veiligheid ondergeschikt bij groei Schiphol [video]

ANP
Schiphol

Bij alle discussies over de groei van Schiphol wordt te weinig gekeken naar veiligheid. Met die kritiek komt de Onderzoeksraad voor Veiligheid woensdag.

,,Op Schiphol is een patroon zichtbaar dat de betrokken partijen eerst nieuwe veiligheidsrisico’s accepteren en vervolgens maatregelen nemen om de negatieve gevolgen voor de veiligheid te beperken. Die aanpak moet doorbroken worden'', aldus de Onderzoeksraad.

Die zegt ook dat een ,,principiële discussie'' over de toekomst van Schiphol onvermijdelijk is.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De Onderzoeksraad had in april vorig jaar ook al gewaarschuwd. Schiphol is zo complex geworden dat de ,,grenzen van een veilige afhandeling van het vliegverkeer'' in zicht komen, zei de raad toen.

Dat komt onder meer door het ontwerp: start- en landingsbanen die elkaar kruisen

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat krijgt een tik op de vingers. Dat gaat voorbij aan de waarschuwing van vorig jaar en heeft een ,,eenzijdige nadruk'', aldus de Onderzoeksraad.

Gemeenten laten huizen bouwen bij het vliegveld, wat zorgt voor nieuwe risico's, zonder dat ze de gevaren hebben laten onderzoeken. Betrokkenen zijn ,,er niet voldoende van doordrongen'' dat het anders moet.

Alle rapporten van de Onderzoeksraad zijn hier te vinden

De Onderzoeksraad zegt dat de gevaren ,,reëel en actueel'' zijn en wijst erop dat er onlangs een paar van zulke incidenten zijn geweest.

Zo kwamen eind maart twee vliegtuigen dicht bij elkaar: een toestel wilde landen op de Zwanenburgbaan, maar moest een doorstart maken en steeg weer op, terwijl een ander vliegtuig net was vertrokken vanaf de Kaagbaan.

Bijna-botsing in 2007.© Ilustratie Onderzoeksraad voor Veiligheid

Veiligheid waarborgen

De aanbevelingen om de veiligheid op Schiphol te verbeteren, moeten ook snel door de sector worden opgepakt. Dat stelt minister Cora van Nieuwenhuizen (Luchtvaart) in een eerste reactie op een kritisch rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV).

Voordat er sprake kan zijn van groei, moet de veiligheid geborgd zijn, vindt ook de bewindsvrouw: de veiligheid van de luchtvaart en van Schiphol en omgeving staat voorop.

(Lees hier: Piloten maken zich zorgen na bijna-botsing Schiphol)

Volgens de minister mag de OVV er op rekenen dat ,,wij met grote voortvarendheid aan het werk met zijn met de aanbevelingen van de raad voor maatregelen die overheid en inspectie moeten nemen.''

De minister begrijpt dat de raad op de voet volgt welke maatregelen er worden genomen en wil zien dat ,,we de benodigde stappen zetten''.

De minister zal verder de sector er op aanspreken dat de sector en Schiphol het advies van de OVV ter harte nemen en er werk van maken.

Van Nieuwenhuizen wijst verder op het komende advies van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) over bouwen en vliegen. ,,Voorstellen die de ORS na de zomer zal doen voor de ontwikkeling van Schiphol na 2020 zijn alleen bespreekbaar als dit ook veilig kan.''

Bijna-botsing in 2016.© Ilustratie Onderzoeksraad voor Veiligheid

Onderschrijven kritiek

Ook de luchtvaartsector vindt dat maatregelen nodig zijn om de veiligheid op Schiphol verder te verbeteren. Daarmee onderschrijven ze de kritiek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Ook werd kritiek geuit op het gezamenlijk functioneren van de sector. Schiphol, luchtvaartmaatschappijen, tankdiensten, luchtverkeersleiders en andere sectorpartijen werken momenteel aan een Integraal Safety Management Systeem (ISMS).

Het gezamenlijk optrekken is volgens hen nodig om de veiligheid op Schiphol te blijven garanderen.

Nederland is volgens de initiatiefnemers het eerste land in Europa dat op deze manier samenwerkt in de luchtvaartsector om veiligheidsrisico’s te ,,identificeren, analyseren en op te lossen".

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.