Pontje bij Cruquius overleefde de fietsbrug

Daan Rookhuiszen is een van de bijna veertig schippers.

Daan Rookhuiszen is een van de bijna veertig schippers.© foto wessel mekking

Wessel Mekking
Cruquius

Een paar honderd meter van de plek waar De Stroomboot vaart, ligt sinds 2004 een fietsbrug over de Ringvaart. Het pontje leek overbodig te worden. ,,Ze doen ons op afstand de strop om’’, verwoordde wijlen Martien van Trigt, destijds voorzitter van de stichting die het pontje laat varen, in 2000 de angsten over de komst van de brug.

Even was de situatie penibel, maar desondanks overleefde het fiets- en voetveer. Dat lukte onder meer dankzij subsidie van de gemeenten Haarlem en Haarlemmermeer.

Donateurs

Ook begon Stichting FietsVoetveer Zuid Schalkwijkerweg-Theehuis Cruquius een actie om donateurs te werven. Momenteel betalen 450 sympathisanten jaarlijks minimaal vijf euro. Zeven sponsors, waarvan de namen prijken op het pontje, doen ook een stevige duit in het zakje. Op het veer is nog ruimte voor meer geldschieters. Varen met het pontje is gratis. In het vaartuig staat een fooienpot, waar passagiers vrijwillig wat geld in kunnen stoppen.

De Stroomboot, die van 1 april tot 1 oktober dagelijks tussen 10 en 18 uur vaart, voorziet in een behoefte. Jaarlijks maken zo’n twintigduizend fietsers en voetgangers gebruik van het pontje. Hun aantal is stabiel.

De stichting die het pontje laat varen, kan een beroep doen op 37 schippers, allemaal vrijwilligers. Het gaat vooral om gepensioneerde mannen. Altijd bemensen twee schippers het pontje, waarop plek is voor maximaal twaalf passagiers. Maar vrijwilligers nemen ook allerlei andere klusjes voor hun rekening, zoals het onderhoud van het veer.

De Stroomboot vaart grotendeels op zonne-energie. De pont wordt aangedreven door elektromotoren die hun stroom krijgen van zogenaamde tractiebatterijen. Deze batterijen worden gevoed door de zonnepanelen op het dak van het veer.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.