Even voorstellen: de vijf genomineerden voor kunstprijs De Olifant 2018

Even voorstellen: de vijf genomineerden voor kunstprijs De Olifant 2018

Vandaag stellen wij de vijf genomineerden voor De Olifant 2018 kort aan u voor.

Carina Riezebos, Sjoerd Buisman (beiden kunstenaar), popgroep Rilan & the Bombardiers, cabaretduo Veldhuis en Kemper en culturele duizendpoten Koen van der Wel en Eline Schmidt zijn - in willekeurge volgorde - de vijf kanshebbers voor De Olifant 2018, de kunst- en cultuurprijs van Haarlems Dagblad/IJmuider Courant.

Zij hebben volgens de jury een bijzondere bijdrage geleverd aan het cultuurklimaat in Kennemerland. Er is een publieks- en een juryprijs, beide goed voor de Olifantsculptuur en 1500 euro.

Burgemeester Jos Wienen reikt de prijzen op maandag 4 juni uit op een feestelijke avond vol verrassende optredens in de Philharmonie.

Hieronder alvast een korte voorstelronde met de vijf genomineerden. De komende twee weken volgen uitgebreide interviews.

Stemmen op de kandidaten kan hier.

Even voorstellen: de vijf genomineerden voor kunstprijs De Olifant 2018
Rilan
© Foto Jurriaan Hoefsmit

Rilan & The Bombardiers

Rilan & the Bombardiers is de Haarlemse band die gekenmerkt wordt door zijn eclectische stijl van pop, funk, rhythm-and-blues, oftewel ’rock ’n soul’.

Met de debuut EP ’Walking On Fire’ en gelijknamige single werd in 2016 het vernieuwde startschot gegeven voor de band, bestaande uit Rilan Ramhane (zang, keys), Tim William van Ouwerkerk (gitaar), Azim Inami (gitaar) en Efraim de Nijs Latuheru (drums).

De tracks ’Trippin’ en ’Walking On Fire’ zijn onder andere opgepikt door het populaire blog Hilly Dilly. De titeltrack werd eveneens gebruikt in maar liefst drie Amerikaanse series: Shooter, Shut Eye en Rosewood. Eerder werd de band al benoemd tot 3FM Serious Talent en Radio 6 Soul & Jazz Talent.

De band heeft zich, in een viermansformatie, de afgelopen jaren veelvuldig laten zien op vele festivals waaronder Sziget, het Hongaarse festival met vijftig podia en meer dan 440.000 bezoekers. Daarnaast traden ze met regelmaat op tijdens de Popronde, waarbij in 2016 in maar liefst 25 van de 40 steden werd opgetreden.

Bijna exact een jaar geleden stonden de bandleden voor duizenden mensen op het hoofdpodium van Bevrijdingspop in de Hout in ’hun eigen’ Haarlem. Dit jaar speelt Rilan & the Bombardiers op een groot aantal festivals in onder andere Nederland, Luxemburg, Duitsland en Roemenië.

Begin 2017 bracht de band de single ’Supernatural’ uit dat ’Radio 2 Topsong’ werd. In februari van dit jaar verscheen het nummer I Believe. Het wachten is op het debuutalbum dat voor 2018 is aangekondigd.

Even voorstellen: de vijf genomineerden voor kunstprijs De Olifant 2018
Eline Schmidt en Koen van der Wel
© Foto United Photos/Paul Vreeker

Koen van der Wel en Eline Schmidt (KOEL)

KOEL is een initiatief van Koen van der Wel (Driehuis) en Eline Schmidt (Velserbroek). Met KOEL Creative Productions hebben ze een duidelijk doel: mensen verbinden via muziek en theater.

Koen en Eline stoppen elk vrij moment in hun culturele onderneming en hebben inmiddels drie succesvolle kerstshows in de Stadsschouwburg Velsen op hun naam staan. De shows en het proces dat eraan voorafgaat brengt mensen (ruim 100), oud en jong, met verschillende achtergronden bij elkaar voor een prestatie van professioneel niveau.

KOEL biedt ook muzieklessen op onder meer piano, drums, viool, sax en gitaar. Ook op basis- en middelbare scholen bieden zij een vernieuwende kijk op cultuureducatie met Koel op School. Op maat gemaakt voor de scholen, vernieuwend voor de leerlingen, bijvoorbeeld SoundLab, waarbij een klaslokaal wordt ingericht als laboratorium.

Daarnaast hebben ze kortgeleden de stichting Cultuur Verbindt IJmond opgericht. In razend tempo verbindt de stichting cultuur met mensen uit de IJmond. Met de stichting willen ze muziek en theater voor iedereen laagdrempelig en toegankelijk maken. Dat die regio zat te smachten om een duo als Schmidt en Van der Wel blijkt wel uit de projecten die ze vanuit de stichting hebben geïnitieerd. Jong en oud in Velsen worden meegezogen door het enthousiasme van zangdocent en musicalster Eline Schmidt en muziekdocent en muzikant Koen van der Wel.

Even voorstellen: de vijf genomineerden voor kunstprijs De Olifant 2018
Sjoerd Buisman
© Foto United Photos/Paul Vreeker

Sjoerd Buisman

Sjoerd Buisman volgde een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam (1965-1967) en bij Ateliers '63 in Haarlem.

Hij werkte als docent aan de academie in Rotterdam, de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ’s-Hertogenbosch en Arnhem.

Buisman volgt in zijn werk de verschijnselen uit de natuur. In zijn beginperiode gebruikte hij vooral materialen uit de natuur zelf. Hij bestudeerde botanische vergroeiingen bij zijn reizen over de wereld en maakte talloze foto’s en tekeningen om deze processen vast te leggen. De natuur vormt zijn onuitputtelijke inspiratiebron. Door levende materialen in allerlei richtingen te sturen groeiden, letterlijk, zijn kunstwerken. Een mooi voorbeeld hiervan is de bomenwaaier langs de Dreef. Buisman abstraheert de groeivormen en maakt daar ruimtelijke werken van, vaak in brons of staal, en hij maakt prachtige tekeningen om zijn ideeën vorm te geven. Begin jaren zeventig maakte hij Plastische gebeurtenissen in de natuur, een serie multimediale werken waarin hij met fotoseries en tekst het groeiproces van planten heeft vastgelegd.

De wijze waarop bladeren aan een tak of stam zitten, vormt het uitgangspunt voor zijn Phyllotaxis-beelden, die hij vanaf de jaren 80 maakt. Hij maakte deze beelden in hout, brons, staal en beton.

In 2003 kreeg Buisman de A. Roland Holst-Penning toegekend voor zijn gehele oeuvre.

Even voorstellen: de vijf genomineerden voor kunstprijs De Olifant 2018
Carina Riezebos
© Foto The Daily Photo/Gwendelyn Luijk

Carina Riezebos

Carina Riezebos is industrieel vormgever in glas, kristal en aluminium en timmert internationaal aan de weg. Vanaf 2009 is Carina hoofd designer bij Royal Leerdam Crystal.

Een aantal jaar geleden is ze overgestapt op het werken met aluminium. In 2015 wordt Carina Art Director bij House of Hermeta Holland en brengt zij exclusieve designobjecten op de markt voor de woning. In 2016 werd haar collectie gepresenteerd op het prestigieuze designevenement Salone del Mobile in Milaan. De collectie van House of Hermeta Holland wordt verkocht bij onder meer Kunst centrum Haarlem.

Riezebos volgde opleidingen tot industrieel vormgever en 3D-designer en studeerde in 1995 af in glasdesign. Daarna startte ze haar eigen label Carina.

Ze maakt beelden die voor alle mensen te begrijpen zijn en is altijd op zoek naar iets dat het object persoonlijk en afwijkend maakt. Zo probeert ze de afstand tussen kunstobjecten en het dagelijks leven minder groot te maken. Met haar werk probeert ze de kloof tussen kunst en toepassing te overbruggen. ,,Ik ben geen kunstenaar. Ik vind het belangrijk dat wat ik maak ergens voor gebruikt kan worden, maar er moet ook schoonheid in zitten en het moet een verhaal vertellen’’, zegt Riezebos in een eerder in deze krant gepubliceerd interview.

Even voorstellen: de vijf genomineerden voor kunstprijs De Olifant 2018
Veldhuis & Kemper
© Foto Marloes Bosch

Veldhuis & Kemper

Het succesvolle cabaretduo Veldhuis & Kemper heeft in het theaterseizoen 2016 – 2017 een jaar lang solo gewerkt en hele succesvolle producten afgescheiden.

Richard Kemper gebruikte die periode voor een toneelproject met acteur en producent Rick Engelkes. Samen brachten ze het toneelstuk ’Hart tegen Hart’ op de planken. Ze speelden niet alleen de hoofdrollen maar zijn achter de schermen ook samen de producenten van de voorstelling. Richard Kemper speelde met Peggy Vrijens een echtpaar dat de confrontatie aangaat met het koppel Rick Engelkes en Sandra Mattie.

Richard Kemper schreef ook het script voor de film Huisvrouwen bestaan niet.

Remco Veldhuis overbrugde het Kemperloze jaar door met de solovoorstelling Lang verhaal kort: de Bijbel door de ogen van een leek langs de theaters te trekken.

In een bespiegeling van twee uur besprak Veldhuis op zijn eigen manier de hoogte- en dieptepunten uit het boek der boeken. Na deze solo-activiteiten zijn ze in het najaar van 2017 weer als duo op pad gegaan en dat heeft geresulteerd in hun negende theaterprogramma, dit keer met de titel Geloof ons nou maar dat wederom zeer goed is ontvangen.

Het cabaretduo is overigens niet alleen verbaal maar ook muzikaal sterk. Het nummer ’Ik wou dat ik jou was’, het finalenummer van hun eerste programma Half zo echt, komt tot de tweede plaats in de Top 40 en is in 2003 het meest gedraaide Nederlandstalige nummer. Het verschijnt met nog 11 andere nummers op het album Half zo echt, dat wordt goud en krijgt een Edison Music Award in de categorie Beste Kleinkunst/Luisterlied.

Stemmen op de kandidaten kan hier.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.