Premium

B en W: ’Werken aan beter openbaar vervoer in wijken en kernen polder’

B en W: ’Werken aan beter openbaar vervoer in wijken en kernen polder’
Hoofddorp

In veel delen van de polder wordt geklaagd over het openbaar vervoer zoals dat sinds 10 december werkt. B en W hopen op verschillende fronten winst te boeken, komend jaar.

Zo is het ’hun inzet’ dat het op te roepen ov-voertuig AML Flex meer kernen gaat aandoen dan Rijsenhout, Buitenkaag en Abbenes. Ook zou het kunnen werken in wijken waar geen regulier openbaar vervoer rijdt. De MeerOvBus, die al in meer kernen op te roepen is, zou extra haltes kunnen krijgen. Ook willen B en W met Connexxion bekijken hoe die bussen beter kunnen aansluiten op het basis-ov, leren antwoorden op vragen van HAP. Die vragen gaan vooral over Badhoevedorp, waar de dorpsraad een extra halte voor de MeerOvBus wil. In hun antwoorden trekken B en W de situatie breder.

Zo geven ze aan dat de keuze voor de haltes is gemaakt na een vorige wijziging in de ’lijnvoering’. Ze moesten de ’geconstateerde nadelen’ compenseren en voor een aanvulling zorgen. Nu er wederom een nieuwe lijnvoering is, lijkt het tijd voor nieuwe keuzes.

Als het gaat om extra haltes voor de MeerOvBus, zoals op de hoek Dellaertlaan/Egelantierstraat in Badhoevedorp, moeten nut en noodzaak wel worden onderbouwd. Over een uitbreiding van AML Flex willen B en W in gesprek gaan met dorps- en wijkraden zodra de nieuwe richtlijnen duidelijk zijn.

Onvoldoende

De MeerOvBus wordt op dit moment ’onvoldoende gebruikt’ door Haarlemmermeerders, constateren B en W. Ze vinden dat jammer omdat de bus ’in potentie’ in een vervoersbehoefte zou kunnen voorzien.

Waardoor het gebruik ’zeer laag is’, weten ze niet precies. Ze kunnen zich voorstellen dat het aan de onbekendheid van de voorziening ligt, al tekenen ze daar wel bij aan dat toen de bus bij wijze van proef een vermelding kreeg op 9292 het niet voor extra reizigers zorgde. ,,Wel werd de website beter bezocht.’’

Uit een onderzoek dat begin dit jaar werd gehouden, begrepen B en W dat inwoners die zijn aangewezen op de bus - bijvoorbeeld omdat ze niet over een auto beschikken - verbindingen missen naar winkels, gezondheidsvoorzieningen en stations. ,,Ook komt in dubbeldorpen naar voren dat er bussen worden gemist die naar de overkant van de Ringvaart gaan.’’ De tevredenheid onder gebruikers werd door onderzoekers niet gepeild.

MeerOvBus

Wie: MeerOvBus.

Wat: Een bus(je) op verzoek. Reserveren kan telefonisch of online tot een uur voor het gewenste vertrek.

Waar: De bus verbindt bijna alle kernen met haltes in hun omgeving, ook wanneer die (net) over de Ringvaart liggen. Zo kan naar Aalsmeer, Hillegom, Leimuiden en de de stations van Halfweg/Zwanenburg en Sassenheim worden gereisd. Veel kernen hebben één MeerOv-halte, Hoofddorp en Nieuw-Vennep vijf. Naast stations worden daar winkelcentra en verzorgingshuizen aangedaan.

Wanneer: Rijdt dagelijks van 6.00 uur tot 24.00. De MeerOvBus begint dus eerder en gaat dus langer door dan de AML Flex.

Kosten: Passagiers betalen per gereisde zone, met vijf als maximum. Doordat ov-abonnementen in deze bus niet geldig zijn, zien mensen die zo’n kaart via overheid of werkgever vergoed krijgen de bus niet als passend alternatief voor (verdwenen) bus of AML Flex.

AML Flex

Wie: Het alternatief voor de lijnbus in enkele van de kernen waar die op 10 december verdween: de AML Flex (de A staat voor Amstelland, de ML voor Meerlanden).

Wat: Een (elektrisch) ov-voertuig dat per telefoon en App gedirigeerd kan worden naar een tot AML Flex-halte omgetoverde bushalte. Telefonisch kan dat een half uur van tevoren, per App ook eerder. Via die App is, als alles werkt, te volgen waar de opgeroepen wagen zich bevindt. Geen onnodig wachten dus meer bij de haltes.

Waar: Verbindt de kernen Abbenes en Buitenkaag met NS-station Nieuw-Vennep en P & R Getsewoud, maar niet met station Sassenheim. Vanuit Rijsenhout kan naar NS-station Hoofddorp en toekomstig ov-knooppunt Beechavenue worden gereisd, maar niet naar Aalsmeer/Uithoorn.

Niet alle oude haltes zijn omgebouwd. Zo vervielen de haltes langs de dijk in Rijsenhout en Aalsmeerderbrug. De laatste kern werd daardoor ov-loos.

Wanneer: Rijdt doordeweeks van 7.00 uur tot 21.00 uur en in het weekeinde van 8.00 tot 21.00 uur.

Kosten: Ov-abonnementen zouden in dit ov-voertuig gewoon geldig moeten zijn. Al wordt geklaagd dat de werkelijkheid anders kan zijn.

Meer nieuws uit Haarlemmermeer

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.