’Aanpassing verkeerslichten Hillegommerbrug wel zo eerlijk’

Alleen vrachtwagens die in de buurt moeten zijn, mogen straks nog over de Hillegommerbrug rijden.

Beinsdorp

Verkeer dat gebruikmaakt van de Hillegommerbrug krijgt al in de loop van de volgende maand te maken met een andere instelling van de stoplichten daar.

Nu hebben weggebruikers uit Hillegom nog als eerste groen als de brug open is geweest. Ergens volgende maand wordt het regime aangepast, twee weken lang bij wijze van proef. Dan krijgt verkeer dat aan de beurt was vóór de brug openging als eerste groen. Ook in april zal dit twee weken lang het geval zijn. Op basis van de uitkomsten van de proeven wordt besloten of de verkeerslichten permanent anders worden afgesteld dan nu nog het geval is.

De aanpassing van de verkeerslichten is een van de maatregelen om doorgaand verkeer te ’ontmoedigen’ over de brug te rijden. Van de ongeveer 10.200 motorvoertuigen die op een doordeweekse dag de brug over rijden vanuit Hillegom, moeten pakweg 1.500 in Beinsdorp zijn. Veel verkeer, ongeveer 4.200 weggebruikers, rijdt over de Venneperweg door naar Nieuw-Vennep. De getallen waren dinsdag te zien tijdens een inloopavond in het Beinsdorpse dorpshuis Het Eiland over de maatregelen.

Sommige Hillegommers, zoals het dinsdag ook aanwezige raadslid Co Jansen van Bloeiend Hillegom, reageren sceptisch op het aanpassen van de stoplichten. Zij vrezen voor een nog langere rij auto’s op de Meerlaan en Olympiaweg

Hillegommer Leo van Tol was dinsdag de Ringvaart overgestoken om kennis te nemen van de plannen, die door Hillegomse en Haarlemmermeerse ambtenaren werden toegelicht. De bewoner van de Meerlaan ziet het verkeer nu al regelmatig stilstaan tot voorbij de rotonde met de Weerlaan en Olympiaweg.

De Beinsdorpse Greet Plaatzer, lid van de dorpsraad, is wel te spreken over de aanpassingen van de verkeerslichten. Wel zo eerlijk dat verkeer uit Hillegom niet meer altijd als eerste groen krijgt als de Hillegommerbrug open is geweest, vindt zij.

Ergens volgend jaar gaat ook een vrachtwagenverbod, met uitzondering van bestemmingsverkeer, gelden op de Hillegommerbrug. Wanneer dat zal zijn, kon verkeerskundige Gerjan Beijer van de gemeente Haarlemmermeer dinsdagavond niet zeggen. Daarvoor moet nog een wettelijke procedure worden ’opgestart’. In eerste instantie worden verbodsborden neergezet om vrachtverkeer te weren. Waarschijnlijk zal later ook sprake zijn van een controlesysteem, maar daar kon Beijer dinsdagavond nog geen duidelijkheid over geven.

Voorzitter Wim Kruyt van de dorpsraad van Zwaanshoek, ook aanwezig in het dorpshuis, denkt dat de aanpassingen geen structurele oplossingen zijn. Ook ’zijn’ dorp heeft te kampen met veel doorgaand verkeer. Al lijken de aanpassingen van de Bennebroekerweg, die afgelopen zomer als dertigkilometerzone is ingericht, succesvol. ,,Iedereen moppert daar over, dus het werkt’’, lachte Kruyt. Als je doorgaand verkeer echt wilt weren uit de dorpen aan de Ringvaart, zul je toch echt een extra oost-westverbinding moeten aanleggen, denkt hij. Over de Duinpolderweg wordt al jaren gesproken.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.