De Matthäus en andere passiemuziek in Haarlem

De Matthäus en andere passiemuziek in Haarlem
COV Haarlem speelt traditiegetrouw in de Philharmonie.
© Archieffoto
Haarlem

„Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen.” Tegen Pasen komen overal in Nederland tienduizenden mensen samen om de Matthäus Passion van Bach te beleven.

In Haarlem kan de liefhebber kiezen uit twee eerbiedwaardige tradities.

De COV-Haarlem voert het stuk sinds 1929 jaarlijks uit. Piet Hulsbos dirigeert het koor op 30 maart - Goede Vrijdag - om 19.30 uur in de Philharmonie. De kinderen van de Koorschool St. Bavo leveren een bijdrage.

De traditie van het Toonkunstkoor Amsterdam gaat nog verder terug. Het amateurgezelschap stond aan de basis van de roemruchte Matthäus-traditie van Willem Mengelberg en het Concertgebouworkest. Sinds tien jaar voert het koor onder leiding van dirigent Boudewijn Jansen de Matthäus Passion op Palmzondag ook in de Haarlemse Philharmonie uit.

Sommigen geven de voorkeur geeft aan de korte, fellere en meer dramatische ’Johannes Passion’ boven de meer uitgesponnen en beschouwende Matthäus. Zij kunnen dit jaar terecht bij het Haarlems Bach Ensemble. Het koor en orkest van dirigent Mark Lippe zijn met hun regelmatige cantate-uitvoeringen gepokt en gemazeld in dit repertoire. Er zijn twee uitvoeringen in de Doopsgezinde Kerk, vrijdagavond 23 maart om 20.00 uur en zaterdag 24 maart om 15.00 uur.

Naast de Passionen van Bach bestaat er natuurlijk nog een heleboel prachtige muziek voor de lijdenstijd.

Het Haarlems Gemengd Koor en dirigent Ago Verdonschot richten het vizier op twee onbekende passiestukken. César Franck schreef zijn ’Zeven kruiswoorden’ in 1859. Het stuk bleef op de plank liggen om pas meer dan honderd jaar later voor het eerst te worden uitgevoerd.

Tijdens het concert op zaterdag 24 maart in de Wilhelminakerk klinkt ook het korte ’Stabat Mater’ van Rheinberger waarin barokke invloeden en romantische klankkleuren samenvloeien.

Meer nieuws uit Haarlem