’Ik voel euforie na een reparatie’

Joost Veenstra
Hoofddorp

Zo’n tien vrijwilligers repareren al ruim een jaar iedere maand kapotte huishoudelijke apparaten, zoals een staafmixer, televisiescherm, iPad of een computer.

Maar ook twee vrouwen achter de naaimachine zijn aanwezig in het kerkcentrum om gordijnen op maat te maken. Dit doen ze gratis, maar ze vragen wel een kleine bijdrage van vijf euro van de klant als compensatie voor een reparatie. Op het repaircafé komen iedere keer rond de honderd mensen af met hun kapotte waren.

Een van de vrijwillige monteurs is Arno Vaes. Hij brengt vooral de elektronische apparaten weer tot leven. Een opsomming van wat Arno zoal repareert leidt tot de vraag wat hij niet kan of wil repareren. ,,Een vrouw vroeg of ik haar kapotte droger wilde maken. Maar dat is te complex en de benodigde onderdelen daarvoor heb ik ook niet.’’ En wat hij vaak repareert? ,,Dat zijn de koffiemachines van het merk Senseo. Die komen zeker iedere keer langs. In het watersensor van het appraat zit namelijk een lek, zelfs in de nieuwe’’, vertelt hij. Welk gevoel Vaes krijgt als het maken van een apparaat? ,,Ik voel euforie na een reparatie.’’

Frans de Vries is een andere monteur van het repaircafé. De Vries geeft aan dat het clubje monteurs een hoop kan repareren. ,,Ik denk dat we tachtig procent van de producten kunnen repareren. Apparaten met afgebroken onderdelen zijn dat vaak niet.’’ Het repaircafé bevindt zich op een goede locatie. ,,Want’’, zo zegt De Vries. ,,Overbos is een buurt waar de mensen het wel kunnen gebruiken. In Bloemendaal of Baarn haalt dit niet zo veel uit.’’

Rob Reijnders is ook een van de monteurs in ’De Ark’ die maandelijks reparaties uitvoert voor Hoofddorpers. Hij maakte onlangs na een geslaagde reparatie een memorabel moment mee. ,,Ik repareerde een koekoeksklok voor een mevrouw. Ze vloog me om mijn hals en ging de deur uit met tranen in haar ogen.’’

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.