Gezamenlijk sparen vereist onderling vertrouwen

Durk Geertsma

Kleine kinderen krijgen nog wel eens wat geld toegestopt om te sparen: 'Hier, doe maar in je spaarpot.' Maar eenmaal volwassen is dat feest voorbij en sta je er alleen voor als je ergens geld voor opzij wilt zetten. Maar met 'social sparen' ligt dat weer heel anders. Zet je spaardoel online en vraag je vrienden mee te sparen.

Het is tegenwoordig heel gewoon om je dagelijkse leven via sociale media te delen: wat je eet, welke film je hebt gezien, in welke kroeg je zit. Dus waarom niet delen waar je voor aan het sparen bent? Dat samen sparen wordt met een flitsende marketingterm social sparen of social saving genoemd. Financieel dienstverlener MoneYou ontwikkelde een applicatie voor mobiele telefoons en tablets waarmee je via sociale media je spaardoel kunt delen en vrienden kunt vragen met je mee te doen. Zelf alles online zetten, kan natuurlijk ook. Een goed voornemen delen is nooit verkeerd. Wanneer je aan je vrienden vertelt dat je wilt afvallen, dan herinneren ze je daar - als het goed is - even subtiel aan als je op een zwak moment toch een groot stuk taart in je mond wilt stoppen. Zo is het ook met sparen.

Tegenhouden

Als je een spaardoel deelt, kunnen vrienden erover meedenken hoe dat te bereiken en zelfs meesparen. Ook kunnen ze je tegenhouden als je geld dreigt te verbrassen. Het geheim van een geslaagde social sparenactie zit hem in een origineel doel. Een bijzondere reis zal meer guile gevers opleveren dan een nieuwe wasmachine. Je kunt je contacten ook motiveren iets te geven door er een tegenprestatie tegenover te stellen. En ook een gift aan een goed doel spreekt meer tot de verbeelding. ,,Een van onze rekeninghouders startte onlangs een social sparenactie op Facebook voor een paard. Hij had net in een documentaire gezien dat het paard erg ziek was en dat de eigenaren geen geld hadden om het dier te laten behandelen", vertelt woordvoerder Hans Kramer van MoneYou. Kramer geeft aan dat ook geregeld wordt gespaard voor een gezamenlijk doel, zoals een cadeau namens iedereen of op vakantie metz'n alien. Vertrouwen is daarbij uiteraard belangrijk. De rekeninghouder kan zijn medespaarders natuurlijk via social media op de hoogte houden, maar in deze opzet is hij uiteindelijk de enige die de spaarrekening kan inzien en inzicht heeft in de hoogte van het spaarbedrag. Wil je dat anders, dan kun je samen een 'en/of-rekening' openen, zodat meer mensen bij het geld kunnen. Je hoeft geen relatie te hebben voor een en/of-rekening en je mag meer dan twee rekeninghouders hebben. Maar ook bij een gezamenlijke rekening is onderling vertrouwen essentieel. De rekeninghouders hebben voor transacties geen toestemming van elkaar nodig. Dus trekt een van hen de rekening leeg of zorgt hij zelfs voor rode cijfers, dan zijn de anderen ook hoofdelijk aansprakelijk.

In verkeerde handen

En er kleeft nog een ander risico aan social sparen. Zoals bij alles wat je op sociale media post, kan de informatie in verkeerde handen vallen. Spaar je voor een reis om de wereld, zet er dan niet bij wanneer je wil gaan. Je loopt het risico dat een ambitieuze dief het meteen in zijn agenda noteert. Om dezelfde reden is het ook niet handig om online te vermelden dat je een dure fiets of auto wilt kopen.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.