Opties ter waarde van een huis

Alsof de Bugatti Chiron met 2,4 miljoen euro - exclusief belastingen - nog niet duur genoeg is, is er een veelvoud aan opties om de auto nóg duurder te maken. We lichten de meest bijzondere uit.

Wie de carrosserie van zijn (of haar) Chiron helemaal in naakt koolstofvezel wil laten uitvoeren, is de prijs van een behoorlijk huis kwijt: 250.000 euro. Liever tweekleurig met een bepaalde lakkleur en koolstofvezel? Dat kan voor 180.000 euro. De ’budgetoptie’ is om alleen de vloer in carbon te laten, voor ’slechts’ 20.000 euro.

Bovendien hebben aspirant-eigenaren de keuze uit elf reguliere kleuren, acht metallic-laksoorten en vier accentkleuren. Naakt koolstofvezel is er ook in acht verschillende tinten. Bovendien geeft de optiefolder advies over smaakvolle kleurencombinaties, waarbij wordt afgeraden om te veel lichte kleuren in het interieur te gebruiken in verband met reflectie. Ook het interieur kan voor een groot deel in koolstofvezel worden uitgevoerd, voor een meerprijs van 50.000 euro. Verder zijn er diverse materialen aanwezig in de cockpit, waaronder leer - met (kosteloos) de keuze uit 31 verschillende kleuren - alcantara (in acht verschillende kleuren), tapijt en plastic). Ook de stiksels kunnen in maar liefst 31 verschillende kleuren worden aangebracht. Verder kan gekozen worden uit verschillende zetels. Er is een reguliere soort, maar voor exemplaren met aluminium accenten moet je de sportstoelen van 15.000 euro hebben. Volledig elektrisch verstelbare Comfort-stoelen hebben een meerprijs van 25.000 euro. Ook mooi: een stuurkolom uitgevoerd in koolstofvezel, voor 6500 euro. Stijlvol zijn de keuzemogelijkheden om het ’hoefijzer’ (de grille-omlijsting), de onderzijde van de achtervleugel, spiegelkappen en remklauwen in bepaalde kleuren te laten uitvoeren. Of een gedeelte van de motorkap in - jawel - koolstofvezel, voor 15.000 euro. Tot slot zijn er natuurlijk verschillende wielontwerpen beschikbaar. Zes stuks in totaal, die ook nog eens in vijftien verschillende kleuren gespoten kunnen worden. De duurste set kost zo nog eens 60.000 euro.

Bugatti ontkent open Chiron

Ondanks eerdere berichten over de komst van een open versie van de Bugatti Chiron, zegt het Britse blad AutoCar dat zo’n model er niet gaat komen. „De komst van een open versie is nooit aangekondigd of bevestigd”, zegt Bugatti. AutoCar sprak met Stefan Brungs, de marketingbaas van de hypercarbouwer, die aangaf dat Bugatti zich momenteel concentreert op de vijfhonderd te produceren exemplaren van de Chiron, de opvolger van de Bugatti Veyron. Er zijn momenteel meer dan 200 Chirons verkocht. Dat betekent overigens ook meteen dat de auto voor de komende drie jaar is uitverkocht, want Bugatti bouwt niet meer dan zo’n 65 exemplaren per jaar.

De prijzige sportwagen is vernoemd naar Louis Chiron, een coureur die in de jaren ’30 succesvol was met diverse Bugatti’s.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.