Schoenen in de spotlight

1 / 5
Peter Lodewijks

Spulletjes naar eigen smaak aanpassen, is een trend. Ook als het schoenen betreft. Niet zo crea van jezelf? Er zijn kant-en-klare alternatieven om je pumps of sneakers op te frissen.

Check de modebladen maar. Of sociale media als Pinterest en Tumblr. Ook verkoopsites staan bol van de doe-het-zelfideëen om footwear te verfraaien.

Schoenentrendwatcher Nicoline van Enter: „Customizen is een trend op velerlei gebied. Dat komt door de herwaardering van ambachtelijk werk. We willen zelf iets doen, maken of aanpassen.”

Vandaar de populariteit van fröbelbladen zoals Flow en creatieve community-sites als Dawanda en Etsy, waar je heel veel customized shoes vindt. „Nike is ooit begonnen met het customizen. In ons land is het Leyp (www.leyp.com) hiermee gestart.”

Knalkleuren

Van Enter: „We hebben massaal de behoefte om steeds langer kind te blijven. Dat zie je ook in de mode: cartoonachtige motieven en knalkleuren zijn helemaal hip.”

Die ‘kleurendurf’ is ook de kracht van Ton Pret, wiens uitbundige schilderingen wereldwijd te vinden zijn. De kunstenaar heeft ook al menige damespump van fantasiefiguren voorzien. Paarse poezen met drie koppen, blauwe vissen met een drietand als staart.

Prets Art Shoes zijn per toeval ontstaan. „Het begon met oude sneakers, die ik droeg in mijn atelier. Ze zaten onder de verfspatten en dat vond ik zó inspirerend dat ik ze ben gaan beschilderen. Een klant vroeg mij hetzelfde te doen met haar witte designerpumps. Zo is het balletje gaan rollen.”

En worden Prets ‘happy heels’ ook echt gedragen? „Jazeker. Door flamboyante, ondernemende en sterke dames. Vrouwen die gezien willen worden.” En die het geld hebben om ze te betalen. Duizend euro kost het beschilderen van je favoriete pumps. Maar dan heb je ook een heus kunstobject aan je voeten, want de Art Shoes maken deel uit van de vaste collectie van het Schoenenmuseum in Waalwijk.

Ook Esther van den Hoek beschilderde pumps. Maar de creatief ondernemer beperkte zich niet tot de bovenkant. Geïnspireerd door sterrenschoenmaker Christian Louboutin (stiletto’s met rode zool) nam ze ook de onderkant mee. Een tijdrovende klus, vond Van den Hoek, dus bedacht ze een snel en fashionable alternatief: Liquid Heels. Schoenstickers die niet óp maar ónder de schoen worden aangebracht. De collectie bestaat uit meer dan honderd motieven, van dierenprints tot etnische dessins en van bloemen tot doodshoofden. De Liquid Heels zijn ook een succes in Groot-Brittannië, België, de Nederlandse Antillen en Frankrijk.

Gevleugeld

Top voor festivalgangers en andere hippe vogels zijn de Shwings: vleugels (maar ook snorren, vlammen en vlinders) voor aan je veters of aan een klittenbandsluiting. Afgekeken van modeontwerper Jeffrey Campbell die zijn gevleugelde gympen sinds 2008 voor Adidas brengt. Ook voor sneakers, en nieuw dit najaar, zijn de Stickcons. Zelfklevende strips met kleurige schittersteentjes. En er zijn nog meer kant-en-klare oplossingen om je schoenen een andere look te geven. Wat te denken van de Heel Condoms, die je over de hak van een stiletto laat glijden? Of clips met veren of bont, strikjes met studs en klassieke accessoires voor je ballerina’s of high heels?

Haute chaussure

Wat beschouwt schoenentrendwatcher Nicoline van Enter als de nieuwe customize-trend, of hebben we het nu wel gehad? De versieringen worden steeds 3-dimensionaler. In China, een voorloper op dit gebied, zie je bijvoorbeeld al sneakers met een complete Barbiepop of knuffeldier erop. Ook gaan we meer werken met XXL juwelen. Heerlijk over de top! Maar waar mensen echt behoefte aan hebben, is maatwerk. Schoenen die speciaal voor hen zijn gefabriceerd. Dat is al mogelijk, dankzij de 3D-printtechnieken. Een kwestie van je voet inscannen en je haute chaussure is klaar.”

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.