Arrietty ***

Patrick van den Hurk

Onder aanvoering van Pixar hebben de Amerikaanse filmstudio’s de digitale en driedimensionale animatie met succes tot norm verheven, maar het Japanse bedrijf Ghibli laat zich er niet door van de wijs brengen.

Regie: Hiromasa Yonebayashi. Stemmen: Mirai Shida, Tomokazu Miura, Ryunosuke Kamiki, Shinobu OhtakeMet ’Arrietty’, de negentiende lange film uit de studio, laten de Japanse tekenaars opnieuw zien dat ambachtelijk handwerk in twee dimensies allerminst achterhaald is. De film bevat momenten van grote schoonheid, die liefhebbers van het getekende en geschilderde beeld in vervoering zullen brengen.

De film is het regiedebuut van Hiromasa Yonebayashi, maar de invloed van scenarioschrijver Hayao Miyazaki (’Ponyo’) is onmiskenbaar. De 70-jarige studio-oprichter, die een Oscar won met ’Spirited away’, heeft een voorliefde voor natuurschoon, Westerse kinderboeken en jonge heldinnen die hun mannetje staan.

’Arrietty’ is gebaseerd op het Britse kinderboek ’The borrowers’ (1952) van Mary Norton, dat in 1997 tot een speelfilm bewerkt werd, waarbij cartooneske slapstick de boventoon voerde.

De Japanse variant is daarentegen opmerkelijk ingetogen en draait meer om subtiel uitgedragen emoties dan om grappen of spektakel. De film speelt zich af in, rond en onder een villa in een buitenwijk van Tokio., waar de bewoners niet kunnen bevroeden dat er een gezin van piepkleine mensjes in de kruipruimte huist.

Het moedertje is bang om ontdekt te worden, maar haar echtgenoot beseft dat hun 14-jarige dochter Arrietty net zo’n avontuurlijke inborst heeft als hij, en dus kan worden opgeleid om in de villa op expeditie te gaan.

Yonebayashi pakt leuk uit met haar eerste klus, die om het ongevraagd lenen van een suikerklontje draait, maar het sterkste punt van de film is de manier waarop de makers de lommerrijke tuin rond de villa uitwerken. Esthetisch stijgt ’Arrietty’ tot grote hoogten in de verbeelding van een regenbui, waarbij het perspectief van de kleine heldin fraai wordt uitgebuit.

Ghibli kiest met de film niet voor vernieuwing maar verfijning van het ambacht, en dat levert voldoende genoegens op om een weinig verrassend of gelaagd verhaal en de ongebruikelijk mierzoete muziek te compenseren. In Japan werd de film een kaskraker, maar na Miyazaki’s eigen ’Ponyo’ moet ’Arrietty’ toch een teleurstelling genoemd worden, vooruit: een oogstrelende teleurstelling.

Bart van der Put

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.