'1:1 Sets for Erwin Olaf' moet groot publiek bereiken

'1:1 Sets for Erwin Olaf'. Foto Norbert Voskens

'1:1 Sets for Erwin Olaf'. Foto Norbert Voskens

1 / 2
Nanska van de Laar

Het Nieuwe Instituut vierde in november vorig jaar zijn oprichting met een feestelijke opening. Het Nederlands Archtectuur Instituut (NAi), Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode en Virtueel Platform, kennisinstituut voor e-cultuur zijn aan het Museumpark in Rotterdam bij elkaar ingetrokken. De doelstellingen zijn ambitieus.

Zo moet het instituut onder andere toegankelijker worden en een breder publiek aanspreken. „En dat wordt een behoorlijke klus”, zegt directeur Guus Breumer. „Het betekent dat wij moeten proberen een vertaalslag te maken. Iets wat we hier niet direct gewend zijn te doen.”

Een voorbeeld van zo’n vertaalslag is de tentoonstelling ’1:1 Sets for Erwin Olaf’, die nog tot eind maart in het Nieuwe Instituut te zien is. Beumer koos voor een tentoonstelling met de internationaal vermaarde fotograaf om enerzijds een groot publiek aan te spreken, maar ook om abstracte thema’s als het wezen van interieur en de betekenis van ruimte handen en voeten te geven.

Vroegere werk

In het vroegere werk van fotograaf Olaf lag de focus op het fenomeen sociale uitsluiting, waarbij hij onder meer vreemde seksuele voorkeuren en rare gewoontes uitvergrootte. De beelden van naakte bejaarden en mannen met erecties shockeerden niet alleen, ze leverden Olaf ook diverse internationale prijzen en talloze exposities op. Inmiddels is het werk van Olaf rustiger en subtieler dan dat uit zijn beginperiode. De perfect gestileerde beelden creëren een eigen realiteit, waarbij je als kijker voelt dat er iets niet klopt, dat het schuurt.

„Net als kleren dat doen, vertelt een interieur wie je bent. In mijn huidige werk gebruik ik dat dus ook om het verhaal dat ik wil vertellen, te laten zien. Voor de serie Grief straalt het jaren zeventig interieur bijvoorbeeld uit dat de mensen het allemaal voor elkaar hebben. Het voldoet aan het in die tijd geldende modebeeld, zoals dat destijds ook door de Kennedy’s werd uitgedragen. Alles klopt. En daar zit je dan wanneer het verschrikkelijke nieuws doordringt. De mooie vitrages worden dan ineens tralies die je gevangen houden. Dat is waar die serie over gaat”, vertelt Olaf, waarbij hij doelt op de verschillende interpretaties die je aan het interieur zou kunnen geven.

Geborgenheid

„In een andere serie gebruiken we weer bloemetjesbehang om gezelligheid, warmte en geborgenheid uit te stralen”, vervolgt Olaf. „Voor mij als fotograaf is het juist heel interessant daarmee te spelen. Wat gebeurt er wanneer je mensen in zo’n set van alles laat beleven? Wat blijft er over als je de mensen uit het interieur snijdt, en wat gebeurt er als je belangrijke persoonlijke gebeurtenissen situeert in zo’n woonkamer? Verandert daarmee de manier waarop we het interieur zien, of blijft dat een statisch gegeven?”

Beumer vult aan: „Wij laten hier in de tentoonstelling in Het Nieuwe Instituut dus zien wat die interieurs ons vertellen als je het model er uithaalt.” De tentoonstelling levert inderdaad niet alleen een interessant inkijkje in het werk van Olaf op, maar maakt ons ook bewuster van wat we zelf vertellen met onze eigen woonkamer.

’1:1 Sets for Erwin Olaf’ is de eerste in een drieluik over het interieur. Het opbouwen van de expositie bleek overigens nog een behoorlijk klus. „Sommige sets zijn al meer dan tien jaar oud”, vertelt decorbouwer Floris Vos, verantwoordelijk voor het componeren van de interieurs in de fotografie van Olaf. „We hadden ze niet bewaard. Ik moest ze dus helemaal opnieuw opbouwen en op zoek naar de juiste accessoires. Dat bleek behoorlijk lastig. Net zo’n uitdaging als wanneer je voor je eigen huis op zoek gaat naar één specifiek ding. Alleen nu dan maal zes, en dan ook nog met een deadline.”

Kunstenaarsbehang

De sets van Erwin Olaf en Floris Vos worden gecombineerd met de tentoonstelling ’Bekleidung’, een door gastcurator Erich Weiss geselecteerd overzicht van bijzonder kunstenaarsbehang van onder anderen Sylvie Fleury, Damien Hirst, General Idea, Sarah Lucas en Andy Warhol. „Door dergelijke bijzondere combinaties hopen we toegankelijker te worden en een breder publiek aan ons te binden, zonder dat de liefhebbers en vakgenoten van ons vervreemden”, zegt Breumer.

Om de nieuwe doelstellingen van Het Nieuwe Instituut nog meer kracht bij te zetten, heeft ook het naastgelegen Huis Sonneveld een aangepast programma gekregen waarmee meer publiek moet worden getrokken. Zo heeft ontwerper Richard Hutten kleine ingrepen in het modernistische interieur uit de jaren dertig van de vorige eeuw gedaan. Zijn toevoegingen, vaak uitgevoerd in felgekleurd plastic, vormen een interessant contrast met de toch wat kille uitstraling van veelal op gebogen metalen frames gebaseerde meubels.

Door deze combinbatie van tentoonstellingen is voor interieurprofessionals en -liefhebbers een nieuwe en bijzondere plek ontstaan die de moeite van een bezoek meer dan waard is. En dat je daar dan ook nog een tentoonstelling over biodesign – over de kruisbestuiving van natuur, wetenschap en creativiteit, nog te zien tot en met 27 januari 2014 – en een blik op ’s werelds grootste archtitectuurarchief bij krijgt, is mooi meegenomen.

 

Tentoonstelling

’1:1 Sets for Erwin Olaf’ en ’Bekleidung’ in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam; tot 30 maart. w

ww.hetnieuweinstituut.nl

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.