Olivomio en het groene goud

1 / 7
Peter Lodewijks

Olijfolie, het groene goud. Heerlijk om brood in te dippen, om salades mee te verrijken, pesto van te maken voor bruchetta’s en natuurlijk om mee te bakken en braden. Van zoet tot peperig. Boordevol anti oxidanten, dus supergezond. Maar, de ene olijfolie is de andere niet. Vraag maar aan de vrouwen van Olivomio.

Ze zijn al succesvol in het bedrijfsleven, de Amsterdamse vriendinnen Dagmar Janousek en Veronique Misteli. Verbonden door hun passie voor gezond en lekker eten, maakten zij een van hun dromen waar: olijfolie direct van de biologische boer voor een eerlijke prijs naar de consument. Voor hun op te starten bedrijf Olivomio stortten de vrouwen zich gepassioneerd in de olijven.

Dagmar: ,,De eerste Italiaanse boer waar we mee kennismaakten heeft een biologische boerderij in Toscane. Zijn productie olijfolie is relatief klein en eerlijk gezegd niet van de allerhoogste kwaliteit waar we naar op zoek waren. Toch hebben we aan de hand van deze boer onze eerste stappen in de olijfwereld gezet en wilden met hem samenwerken. Zijn olijfolie gebruiken we nu voor handcrème en bodylotion voor de gevoelige huid.’’

Cosmetica was niet het hoogste doel, dus ging de zoektocht naar de beste kwaliteit olijfolie verder. ,,Naar allerlei beurzen waar je kunt proeven. De eerste keer wisten we niet wat we meemaakten. Olijfolie proef je uit een kopje, dat je met je handen verwarmt, zodat de geuren zich kunnen ontvouwen. Dan slurp je met veel lawaai de olie naar binnen.’’

Al slurpende ontdekten ze de mooiste oliën van olijven die met de hand geplukt zijn. ,,Belangrijk, want hoe schoner de olijven, hoe beter de kwaliteit.’’ Ze hebben nu diverse mediterrane oliën in hun collectie, waarin onderscheid wordt gemaakt in olie om mee te braden en bakken, voor zoete en voor koude toepassingen. Overigens gaat per verkochte liter olijfolie een euro naar een goed doel. Dit jaar is dat de Amsterdamse stichting Tijd voor Eten, die kinderen een gezonde en duurzame manier van eten aan wil leren. De stichting doet dat in samenwerking met scholen, boeren en cateraars/restaurants uit de buurt. Past helemaal bij de filosofie van Olivomio.

,,We verkopen drie verschillende oliën. Een Griekse, met een grassige smaak die het goed doet in salades. Een Portugese van hele oude bomen, die ook houtig smaakt en het goed doet bij gegrilde vis en groente. En een Italiaanse, een vurige Siciliaan, krachtig, peperig met een zachte afdronk.’’

Om te laten zien en vooral proeven hoeveel verschillende toepassingen olijfolie kent, organiseert Olivomio proeverijen. Dagmar en Veronique gaan ook naar food events en staan op speciale markten. ,,We worden zo langzamerhand overal uitgenodigd. Daarom zijn we op zoek naar supergemotiveerde mensen die met ons product proeverijen willen organiseren. Zij worden dan ambassadeur van onze olijfolie.’’

Ofwel ambassadeur van het groene goud. Want na een lesje Hogere Olijfkunde van de dames van Olivomio weten we dat olie vloeibaar goud kan zijn.

Tijd voor Eten

Per verkochte liter olijfolie van Olivomio gaat een euro naar een goed doel. Dit jaar is dat de Amsterdamse onafhankelijke stichting Tijd voor Eten, die zich ten doel stelt kinderen een gezonde en duurzame manier van eten aan te leren. De stichting doet dat in samenwerking met scholen, boeren en cateraars/restaurants uit de buurt. Meer info: tijdvooreten.nl.

Adressen

De producten van Olivomio zijn via hun webshop (www.olivomio.nl) te koop. Dagmar en Veronique zouden in eerste instantie niet via winkels verkopen, omdat ze graag de kortste weg willen blijven bewandelen. Toch hebben ze drie uitzonderingen gemaakt. Producten van Olivomio zijn te koop bij boerderij Lindenhoff in Baambrugge, de Tuin van Middenmeer in Middenmeer en biologisch restaurant Merkelbach in Amsterdam. ,,Deze bedrijven delen onze passie en respect voor de natuur. Daar komen onze producten tot hun recht.’’

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.