Verlichte vensters in schemering

Intérieur.Foto PR

Intérieur.Foto PR

Hanneke van den Berg

De Franse schilder Henri Le Sidaner houdt van het intieme landschap. In een stippeltjestechniek schildert hij eeuwenoude stadsgezichten, tuinen, binnenplaatsen en stillevens.

Hij was een gevoelige man. Hij was ingetogen en praatte niet veel. Le Sidaner wordt wel de meester van de verlichte vensters in de schemering genoemd. ,,Heb ik daar bewust voor gekozen of ben ik geboeid door iets muzikaals, een emotie die ik voel op zulke momenten en die ik soms zelfs heb gezien bij mensen die weinig geneigd leken zich door gevoelens te laten overmeesteren?” vroeg de kunstenaar zich af. De schemering werd door een criticus ook wel ’het uur van Le Sidaner’ genoemd.

Toch laat de tentoonstelling in het Singer Museum in Laren veel meer momenten van de dag dan enkel de schemering zien. Dat is ook duidelijk te zien, iedere zaal toont een moment van de dag. Te beginnen met de vroege ochtendschemering en te eindigen met de nacht, in de kleuren grijs, geel bruin en eindigend met paars.

Henri Le Sidaner (1878-1962) werd geboren op Mauritius als zoon van een kapitein op de grote vaart. ,,Mijn overgrootvader bewaarde wonderschone herinneringen aan zijn kinderjaren op Mauritius”, schrijft achterkleinzoon Yann Farinaux-Le Sidaner in de catalogus van de tentoonstelling. ,,De zee en de lagunes moeten zijn dromerige karakter mede hebben gevormd.” Je zou denken dat zo’n onbezorgde jeugd ook zijn sporen moet hebben nagelaten in zijn werk, maar niets is minder waar. Nergens vind je tropische motieven. In 1872 verhuisde het gezin naar Duinkerken in Frankrijk. Al snel was duidelijk dat hij kunstenaar zou worden. Le Sidaner studeerde aan de academie in Parijs. Van zijn vroege werk is niet veel bewaard gebleven, domweg omdat de kunstenaar er niet tevreden over was.

Na een realistische periode brak een periode van symbolistische werken aan. Het schilderij ’Le dimanche’ uit 1898 is een schitterend voorbeeld. Dit monumentale schilderij van dromerige meisjes in lange witte gewaden in een landschap hing op de Salon van 1898. De schrijver Camille Lemonnier was er verrukt over. Hij voelde zich een met het paradijselijke zondagse tafereel en hoorde in de verte de kerkklokken luiden.

De expositie in Laren toont 70 schilderijen van de Franse meester. De tentoonstelling maakt een reis door Frankrijk. Van Duinkerken tot Parijs en van Saint-Tropez tot Versailles. Ook reist hij regelmatig naar het buitenland. In ons land doet hij Katwijk en Amsterdam aan. Hoogtepunt zijn de gedekte tafels die hij schilderde in zijn geliefde Gerberoy, een plaatsje in Noord-Frankrijk. In 1901 kocht Le Sidaner er een huis. Zijn tuin toverde hij om tot een klein paradijs met veel rozen en een prachtig uitzicht over het landschap. Hij waakte ervoor dat alles goed bewaard bleef. Er werd geen stukje muur gerepareerd, geen luik overgeschilderd zonder dat het materiaal, de pleisterkalk en de kleur door Le Sidaner waren goedgekeurd en zelfs door hem bepaald.

De laatste museumzaal laat de vriendschap tussen Le Sidaner en William en Anne Singer zien. Vooral de documentaire gemaakt door achterkleinzoon Yann Farinaux-Le Sidaner tonen unieke filmbeelden van het bezoek van de Singers aan Le Sidaner in Gerberoy.

Le Sidaner in Singer Laren

De tentoonstelling ’Henri Le Sidaner. Dwars door Frankrijk’ is te zien in het Singer Museum, Oude Drift 1, Laren. Open di t/m zo van 11 tot 17 uur. T/m 19 januari.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.