Annie's Bag: nieuw duurzaam tassenlabel

Yvette Laduk en Marijke Dekker. Foto Nicole Romijn

Annie's Bag.

1 / 2
Nanska van de Laar

Annie, hou jij mijn tassie effe vast, klonk het begin jaren tachtig bijna dagelijks uit de radio.

Dat veranderde in de loop der tijd in het vriendinnengrapje: ’Houd jij mijn Annie even vast’. Toen Yvette Laduk en Marijke Dekker een naam voor hun oer-Hollandse tassenlijn moesten bedenken, werd ’Annie’s bag’ geboren. Yvette: ,,Ik zeg zelf ook altijd dat Marijke even mijn Annie moet vasthouden als ik mijn veter moet strikken.’’

De naam zal het ook goed doen in het buitenland. Dat is dan mooi meegenomen, want de orders van Schiphol en Passenger Terminal Amsterdam (waar de vele zeecruiseschepen worden verwelkomd die de hoofdstad bezoeken) zijn binnen. De tas wordt beoordeeld als een creatief en duurzaam souvenir. Dat was ook precies wat het ontwerpersduo in gedachten had.

Marijke zit ’al langer in de tassen’. Zo kregen 13.000 nieuwe studenten van de Hoge School van Amsterdam als welkomstgeschenk een tas van haar ontwerp. ,,Ik ken Yvette al heel lang. Van de tennisbaan in Alphen waar we toen beiden woonden. Ik bewonderde Yvette, die zo’n tien jaar ouder is, om haar creativiteit en tomeloze energie. Als broekie hoopte ik ooit nog eens met haar samen te werken. En nu dat zover is, voelt dat heel goed.’’

Nadat ze naam had gemaakt in de reclamewereld, besloot Yvette Laduk (41) voor zichzelf te beginnen. ,,Ik wilde ook woonproducten kunnen ontwerpen, ik barstte van de ideeën.’’ In 2005 bracht ze Woody Wood op de markt. Met dat kleed ligt er plots een boomstam op je vloer. ,,Binnenhuisarchitecten noemen het inmiddels een klassieker. Dat vind ik zo gek om te horen.’’

Geen wegwerpartikel

En nu zijn het tassen. Het ultieme moment waarop ’Annie’s bag’ werd geboren, is er niet. Het idee is vanzelf en langzamerhand ontstaan. Creatief, Holland, kwaliteit en duurzaamheid waren de kernwoorden waarmee de twee bevriende ontwerpsters stoeiden.

Met hun collectie laten Yvette en Marijke zien dat een souvenir geen wegwerpartikel hoeft te zijn. Wat dat betreft maken ze een statement in de toeristische sector. ,,Onze tassen zijn gemaakt van 80 procent gerecyclede PET-flessen of 85 procent gereclycled PET-vilt’’, legt Marijke uit. Yvette: ,,Misschien zit jouw lege colaflesje er wel bij.’’

Betere wereld

Als duurzaamheid en kwaliteit je uitgangspunten zijn, moet je ook een keurige fabrikant zien te vinden al laat je je product in Azië maken. ,,Daar hebben we dus ook echt ons best voor gedaan’’, benadrukt Yvette. ,,We werken uitsluitend met fabrikanten die ISO gecertificeerd zijn. Met Annie’s bag willen we echt bijdragen aan een betere wereld.’’

Het duo heeft goed nagedacht over zijn tassenlabel. Zo heeft de vilten tas een rits. En de shopper (qua materiaal echt niet te vergelijken met zo’n reclametas) een apart binnenvakje met rits.

Wordt ’Annies bag’ een succes, dan volgt zeker een tweede lijn. Yvette Laduk en Marijke Dekker kunnen een tas voor de toeristische sector ontworpen hebben, laten we eerlijk blijven: Annie’s Bag is net zo leuk voor een Hollandse fashionista.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.