Geen paniek om de inspectie

Anouk Kragtwijk
Haarlem

De inspectie heeft in onderwijsland een slechte naam. De controlerende instantie zou zich volgens veel schooldirecteuren te veel richten op resultaten en te weinig op het onderwijsproces. Ook de politiek wil de manier van inspecteren vanaf augustus 2017 veranderen. Basisschool de Wadden Molenwijk in Haarlem-Schalkwijk werd als pilotschool al onderzocht volgens nieuwe normen. Ze scoorde op alle terreinen een goed.

Een verademing noemt directeur Annelies Siezenga van de Wadden de nieuwe manier van inspecteren. ,,Vroeger was het toch alsof mevrouw Bullstronk op visite kwam. Iedereen raakte in paniek bij een controle. Maar deze keer voelde het anders. We hadden echt een gesprek met de inspecteur over de visie van de school en de resultaten die we behalen.’’

Rapport

Naast het aangaan van een gesprek is de eindbeoordeling van de inspectie veranderd. Waar voorheen een school bij voldoende functioneren alleen basistoezicht kreeg toegewezen, kan ze nu ook een ’goed’ krijgen.

De inspectie kijkt daarvoor naar de resultaten van de school, maar ook naar veiligheid, schoolklimaat, zicht op ontwikkeling, didactisch handelen, ondersteuning, verantwoording en dialoog, evaluatie en verbetering. De Haarlemse basisschool scoorde op alle onderdelen een ’goed’.

De onderwijsinspecteur laat weten lovend te zijn over de Wadden.

Siezenga: ,,Wij zijn blij met zo’n uitgebreide beoordeling. Kinderen krijgen op hun rapport ook niet alleen te horen of ze iets ’voldoende’ doen. De school staat in een multiculturele wijk en de helft van de kinderen heeft een taal -of ontwikkelingsachterstand. Onze leerlingen worden in een andere omgeving geboren dan de kinderen die aan de overkant van de brug in Heemstede met bij wijze van spreken Uggs aan hun voeten worden geboren. Wij moeten er hard aan trekken om ervoor te zorgen dat de kinderen in groep acht een gemiddeld ontwikkelingsniveau hebben. In dit rapport wordt gezien hoeveel moeite we doen. Het is fijn om die erkenning te krijgen. Dat geeft ons positieve energie.’’

Kritiek

Gestimuleerd worden om nog beter onderwijs te bieden, was precies de bedoeling van de politiek toen ze in 2014 aankondigde de manier van inspecteren te willen veranderen. Maar niet iedereen is enthousiast. Paul Zoontjes, hoogleraar Onderwijsrecht aan de Tilburg University vindt de nieuwe manier van inspecteren in strijd met de vrijheid van onderwijs.

,,In Nederland mag iedereen bepalen hoe onderwijs wordt gegeven. De overheid kijkt vervolgens naar de opbrengsten en bepaalt of dat voldoende is. Maar bij deze pilot oordeelt de inspectie ook over didactisch handelen. Daar moet de overheid niet over oordelen. Elke onderwijsvorm kijkt hier anders naar. Vrije scholen geloven in een andere manier van lesgeven, dan de montessorischolen.’’

Zevenhonderd scholen

De onderwijsinspectie vindt juist dat scholen nu de ruimte krijgen om hun eigen onderwijsvisie te verbeteren. ,,Er zijn zevenhonderd scholen gecontroleerd in de pilot, scholen die vanuit allerlei onderwijsvisies lesgeven. Binnen al die stromingen vallen goede beoordelingen.’’

Ook Wadden-directeur Siezenga herkent de kritiek niet ,,Wij werken hier vooral via het Positive Behavior Support. Dus niet boos zijn op de kinderen die iets fout doen, maar de kinderen die het goed doen complimenteren. De inspectie was daar echt in geïnteresseerd. Ik denk dat ze dat bij andere onderwijsvormen ook zullen zijn.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.