Winkel-app een makkie

Peter Lodewijks

MKB-ondernemers kunnen nu zelf mobiele apps zonder hoge kosten ontwikkelen. Het Nederlandse bedrijfje ’JMango360’ biedt een soort Lego-bouwsysteem voor mobiele webwinkels. Van PayPal Benelux werd Eelco van Wijk aangetrokken om het product te vercommercialiseren.

Volgens hem moet het maken van een winkel-app net zo makkelijk worden als een Facebook-360 profiel. Zo’n 20 tot 25 procent van de e-commerce gaat al via smartphones en tablets. Apps zijn met name geschikt om trouwe klanten te bereiken die regelmatig wat kopen.

Concurrentievoordeel

„Als de app eenmaal is geïnstalleerd, heb je een groot concurrentievoordeel.” Van Wijk noemt als voorbeeld plaatselijke kapperszaken. „Die kunnen hiermee hun loyaliteit vergroten. Ze verkopen vaak shampoo’s en conditioners die niet bij de supermarkt liggen. Maar dat gebeurt alleen als dames voor een afspraak in de zaak komen. Zijn de haarverzorgingsproducten eerder op dan zijn deze klanten aangewezen op de supermarkt. Met een app kan je dat voorkomen.”

Apps zijn een alternatief voor mobiele sites. Die laatste zijn de afgelopen jaren meer en meer geschikt geworden voor het mobiel winkelen. Ze passen zich namelijk steeds beter aan de schermgrootte en het type toestel aan.

App ook offline

Toch blijft Van Wijk optimistisch over de kansen van JMango360. „Een app is sneller en kan ook offline worden gebruikt. Je kunt doorwinkelen, ook als de verbinding in de trein even wegvalt.” Bovendien heeft de app toegang tot enkele functies in de smartphone zoals de camera. Anders dan bij een mobiele website zijn ook streepjescodes te scannen. Zo kan je direct iets kopen. Ook kan de app het adresboek raadplegen wat handig is als je iemand een kaartje of cadeau wil sturen. Een app zoals kaartensites gebruiken.

iOS-apps kunnen coupons, instapkaarten, klantenkaarten en bijvoorbeeld vouchers halen die worden bewaard op Apple’s Passbook. „Betalen wordt ook gemakkelijker,” aldus Van Wijk. Zijn vorige werkgever PayPal maakt al vingerafdrukbetalingen mogelijk in apps op de Samsung Galaxy S5 en S6. Ook Apple Pay, dat nog niet in Nederland is ingevoerd, gebruikt iemands vingerafdruk voor betalingen. Daarnaast kan een app beter rekening houden met de locatie waar de gebruiker zich bevindt. Verder zijn push-notificaties mogelijk.

Van Wijk concludeert dat met een app meer kan dan op een mobiele site. De vraag blijft natuurlijk of de consument ook de moeite neemt een app te downloaden. Webwinkels als die van KLM, Cheaptickets, Thuisbezorgd en Vente Exclusive is dat wel gelukt. Nu is het de beurt aan kleinere spelers.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.