Ruilen is het nieuwe kopen

Pr

Pr

Marja van Spaandonk

Een modieus kledingstuk kost snel een vermogen. Dat kan niet iedereen zich veroorloven. Niet getreurd, ook met een klein budget is een creatie van Michael Kors bereikbaar, net zoals een verpletterende galajurk van Karen Millen. Maar ook een ontwerp van een aanstormend talent of een item van een onbekend label. Na een paar keer dragen (je wilt tenslotte niet altijd in dezelfde outfit op feestjes of zakelijke afspraken verschijnen) gaat het kledingstuk weer in de ruilbox om een ander blij te maken.

Delen is het nieuwe kopen. Dat werkt met auto’s, met (vakantie)huizen, maaltijden, banen en dus ook met kleding. Er ontstaan steeds meer initiatieven om gedragen kleding, die anders het ondankbare lot als eeuwige kastvulling wacht, door te geven aan een ander. Dat kan in de intieme kring van familie en vrienden, maar ook aan onbekenden. Bijvoorbeeld tijdens ruilfeestjes als ECOFABS of Little Green Dress. Online ruilen kan eveneens, sinds kort bijvoorbeeld via ReWear, maar ook – al wat langer – dankzij rouleerdekleer. Hoe werken deze kledingruilinitiatieven, hoe fris is het om in de jurk van een onbekende te schuiven? Wat het laatste betreft: een beetje achterdocht begrijpt

Schoongemaakt

Marloes Pomp, initiatiefneemster van ReWear wel. „En toch stap je daar overheen. Wie aan kledingruil meedoet zal, net als mensen die huizen ruilen, zorgen dat de ruilbox goed in orde is als deze weer wordt ingeleverd. Bovendien wordt kleding goed nagekeken, schoongemaakt en opgeknapt voor de volgende leaser.” Inspiratie om een kledingruilsysteem te starten, deed Marloes op in Amerika, waar je via Rent the Runway voor een avond een galajurk van beroemde ontwerpers huurt. Voor een fractie van de koopprijs. Rent the Runway is een groot succes, want na één of misschien twee keer dragen komen de meeste galajurken de kast niet meer uit. Hoewel Nederland minder van gala’s is, willen we er wel graag representatief uitzien. Op feestjes, het werk of tijdens officiële verplichtingen. Marloes zelf schafte een fraai ontwerp van Michael Kors aan. „Mooi rood, perfecte pasvorm. Maar ik kan natuurlijk niet telkens in datzelfde rode jurkje verschijnen. Met een investering die stukken lager ligt, heb ik straks de beschikking over minstens acht jurken. Tegen de tijd dat ze me gaan vervelen, hangen ze allang weer bij een ander in de kast.”

Themaboxen

Abonnees (voor 8,95 euro per maand mag je meeruilen) ontvangen elke maand een box met kleding, maar ook modeaccessoires als tassen, mutsen, handschoenen, etc. In hun maat en op basis van persoonlijke voorkeuren. Zelf kopen ze een box, die na eigen gebruik wordt ingezet als ruilmiddel. „Er komen ook themaboxen, bijvoorbeeld met skikleding. Want ook dat is zo’n typisch voorbeeld van een behoorlijke investering die je doet voor minimaal gebruik. Hoe leuk is het om zoiets met anderen te delen”, weet Marloes. Uit hoeveel items de startersbox minimaal bestaat en vanaf welk waardeniveau hij als ruilmiddel wordt ingezet, wordt nu uitgedokterd. ReWear stimuleert abonnees om naast bekende merken ook items van beginnend ontwerptalent in de box op te nemen. Een duwtje in de rug voor nieuw talent, dat via het duurzame ruilsysteem een grotere doelgroep bereikt. „We zijn in gesprek met designers in de haute couture zoals Pauline van Dongen, Iris van Herpen en Aziz Bekkaoui.” Voor mensen met een gemiddelde maat een aantrekkelijk alternatief, voor wie behept is met een bijzondere maat wordt het een lastiger verhaal. ReWear wordt nu uitgetest (er worden nog testers gezocht), delen kan vanaf april.

Rouleerdekleer

Nog zo’n manier om voor weinig geld iets nieuws te scoren, is rouleerdekleer, de voorloper van veel huidige ruilinitiatieven. Ingrid van Schijndel startte de online ruilbeurs in tweedehands kleding in 2009. Het systeem is simpel, zegt ze zelf. „Ruim je kast op en selecteer items waarop je bent uitgekeken, maar ook de miskopen. Zijn ze schoon, heel en de moeite waard voor een ander, fotografeer ze dan en upload de foto via het menu op de site. Het is zo simpel als wat, iedereen die wel eens op Facebook of Marktplaats een foto plaatst, weet hoe het werkt.” Ingrid screent de foto’s die binnenkomen. Ziet het er netjes uit, is het een bijzonder stuk (bijvoorbeeld van een bekende ontwerper of bekend merk of van mooie materialen) of betreft het een simpel H&M-item? Op basis van de screening kent ze het kledingstuk een aantal punten (van 1 tot 10) toe. „Deze punten zijn je credit waarmee je zelf ook op de site kunt winkelen. Je koopt dus met punten.” Contact tussen verkoper en koper verloopt rechtstreeks. Er wordt niet gediscussieerd over prijs/punten, wel maken beiden afspraken over verzending of thuis afhalen van kleding. Leuk is dat kleding, van merk tot vintage, in een nieuwe ruilmodus terechtkomt. Hoe meer je inlevert, des te meer je te besteden hebt op de site. Rond deze tijd zal het aanbod op rouleerdekleer weer groot zijn, ruim op dus die overbodige kastvulling en ruil je rot!

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.