Duidelijke taal langs de snelweg, het is heus niet zo moeilijk

Peter Lodewijks

Het onderwerp is al vaak voorbijgekomen: hoe hard mag je rijden op de snelwegen?

In Nederland is men heel sterk in het steeds veranderen van de maximumsnelheid, zonder dat duidelijk aan te geven. Mooi voorbeeld is nog steeds de A2, de weg met die vijf rijbanen in de ene richting en nog eens vijf in de andere. De weg ook met die trajectcontrole, waarvan niemand weet waar die precies begint of ophoudt. Afgelopen weekeinde reed ik er ’s nachts overheen in noordelijke richting. De borden zeggen nog steeds 100 km/u op alle vijf de banen. En dat die snelheid geldt van 6 tot 19 uur. Wat er buiten die uren van de automobilist wordt verwacht, blijft gissen. Normaal dus 100 km/u, omdat de hectometerbordjes zijn afgeplakt zou dat 120 km/u kunnen betekenen, maar omdat er in feite niets staat aangegeven, zouden we ook kunnen terugvallen op de standaard snelheid voor de snelweg, 130 km/u. Alledrie de mogelijkheden hebben aanhangers in de nacht, waardoor het niet echt veiliger wordt. Nog steeds onduidelijkheid dus, maar er is een lichtpuntje. We kwamen namelijk een stukje weg tegen, waar de hectometerbordjes niet waren afgeplakt en waar een bord eindelijk eens duidelijke taal sprak: dag en nacht 100 km/uur! Zie je wel, het kan best, al was het maar één bord. Nu maar hopen dat de overheid meer duidelijke taal gaat spreken langs de snelweg.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.