Museum gaat op kinderjacht

Kinderen kijken hun ogen uit in een museum.Foto Annemiek Mommers

Hanneke van den Berg

Een cd met songs over kunst of een nachtelijke rondleiding. Hoewel musea niet te klagen hebben over jonge bezoekers, zijn ze steeds origineler om nog meer kids binnen te krijgen. ,,In de kindertijd leg je de basis voor later.”

’Oh Dalí, zie je dan niet wat je hebt gedaan? ’t Is geen gezicht, dat arme wicht, kan zij ons nog verstaan? En Dalí zegt: ’Hé, ben jij nou serieus? Je ziet toch zelf ook wel, zij kan ons horen met haar neus’.’ Het lijkt een absurde dialoog, maar in feite is het een beschrijving van ’Otorhinologische kop van Venus’ van kunstenaar Salvador Dalí uit 1964. Een buste van Venus, waarbij neus en oor verwisseld zijn. Het Rotterdamse Museum Boijmans van Beuningen heeft een aantal werken uit het museum proberen te vangen in liedjes speciaal voor kinderen. De songteksten geven een beschrijving of achtergrond van de kunst, soms op humoristische wijze.

Onbevangen

,,Muziek is een taal die iedereen spreekt”, zegt Harm Goslink Kuiper, die de cd voor het museum maakte. Hij probeerde voor deze liedjes naar de kunst te kijken door de ogen van een kind. ,,Onbevangen dus. Ik ging uit van wat ik zag en schreef vanuit mijn eerste ingeving. In sommige liedjes vertel ik de geschiedenis achter een werk en dan moet je natuurlijk wel een beetje van je eigen kennis inzetten.” Het eerste nummer op de cd vertelt bijvoorbeeld over het leven van de humanist Desiderius Erasmus en hoe hij onze samenleving heeft veranderd.

Het werk van Goselink Kuiper is maar een van de voorbeelden van originele manieren waarop musea kinderen willen interesseren voor kunst.

Volgens Catrien Schreuder, hoofd educatie bij Boijmans van Beuningen, kan kunst verrijkend werken en zorgen voor nieuwe ideeën. ,,Het is dus belangrijk om jonge mensen ermee in contact te brengen. Daarom hebben wij een cd gemaakt.” De liedjes maken deel uit van een speciale kindertour.

Ook in het Maastrichtse Bonnefantenmuseum kunnen kinderen een op hen afgestemde audiotour volgen waarbij de jonge deelnemers in de rol van inspecteur-assistent kruipen. Bij de kunst die bij kinderen het meest tot de verbeelding spreekt, is een audio-fragment gemaakt, vertelt Chantal Thomassen, hoofd educatie in Maastricht. ,,Het hoeft niet per se een kunstwerk te zijn dat er makkelijk uitziet. Er moet gewoon een verhaal over verteld kunnen worden.”

Volgens haar speelt ook een rol of iets zich goed leent voor audio. ,,We hebben bijvoorbeeld een kunstwerk dat gemaakt is met behulp van vuurwerklont. Hier kun je een harde knal bij laten horen. Dat is leuk voor kinderen.”

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.