Vaak gaat het ’net aan’ goed op de Leidsevaart

pas met je voorwiel op de rijbaan zie je als fietser wat eraan komt. En pas dan word jij gezien. Foto Richard Stekelenburg

pas met je voorwiel op de rijbaan zie je als fietser wat eraan komt. En pas dan word jij gezien. Foto Richard Stekelenburg

Richard Stekelenburg
Haarlem

Menig ouder van kinderen die naar het ECL op school gaan, drukt zijn kroost op het hart de Leidsevaart toch maar vooral te mijden. Te gevaarlijk. Buurtbewoners weten: vanuit de zijstraten zie je niets. Ook de Fietsersbond oordeelt: zo’n weg blijft een gevaarlijke om over te steken.

Donderdagmiddag, kort na drieën. De scholen zijn uit en de jeugd dolt fietsend de zonnige vrije middag in. Op het kruispunt ter hoogte van de Schouwtjesbrug maakt zich

onverwachts een meisje los uit de kluwen. Ze steekt schuin, vlak voor afslaand autoverkeer langs, over - een vriendinnetje lachend achter haar aan hollend om achterop te springen. Het gaat allemaal ’net aan’ goed.

Uitwijken

Even verderop blokkeert een laad-/lossende bestelbuseigenaar met zijn busje de complete toerit van het vrijliggende fietspad aan de huizenkant. Fietsers en bromfietsers maken noodgedwongen een moeilijke uitwijkmanoeuvre om hun weg te kunnen vervolgen. Achteropkomende auto’s hijgen in hun nek. Het gaat opnieuw ’net aan’ goed.

Oversteken

Een fietsende moeder met kind achterop komt uit een van de zijstraten en wil oversteken. De keurig in de parkeervakken geparkeerde auto’s ontnemen haar elk zicht op aanstormend verkeer. Pas met haar voorwiel óp de rijbaan kan ze zien wat eraan komt. En zij weet: ook pas hier is zij zichtbaar voor het autoverkeer. Moeder en kind bereiken veilig de overkant.

,,Het gaat maar al te vaak ’net aan’ goed, weet eigenaar Rob Lijkwan van café Bar-Biertje. ,,Het is vanuit de zijstraten erg ono

verzichtelijk geworden sinds de inrichting van de Leidsevaart een paar jaar geleden is veranderd. Je ziet gewoon niet wat er aankomt. Doodeng.’’

Mis

Voor zijn café op de hoek met de Kogelstraat ging het woensdag niet meer ’net aan’ goed. Het ging heel erg mis. Een dertienjarige fietsster die vanuit de zijstraat de vaart overstak, zag de auto vanuit het noorden niet aankomen. En de automobilist zag haar ook niet. Met zwaar letsel is het meisje overgebracht naar het ziekenhuis, waar ze gisteren nog in coma werd gehouden.

Lijkwan heeft het ongeluk niet gezien. Zijn café was dicht die avond. ,,Ik weet nog steeds niet precies wat er is gebeurd. Maar dat het hier onoverzichtelijk is, dat is duidelijk.’’

Op de plek van het ongeluk stond nota bene zojuist nog een hoge Range Rover dubbel geparkeerd, midden op de weg, het klein beetje uitzicht dat er hier nog is wegnemend.

Lijkwan: ,,Ik zag het. Ik heb tegen die man gezegd, dat die daar echt niet moest gaan staan. Gewoon, te gevaarlijk.’’

Te hard

,,Ik houd regelmatig mijn hart vast’’, vertelt een bewoonster van de Leidsevaart een stuk verderop, even voorbij de Edisonstraat. ,,Vooral ’s ochtends voordat de scholen beginnen en ’s middags als ze weer uitgaan. Die kinderen zijn speels. En misschien ook wat onervaren in het verkeer. Er wordt hier natuurlijk ook wel hard gereden. Soms té hard. Maar vijftig kilometer per uur, wat hier mag, is al heel hard.’’

,,Ik fiets hier eigenlijk liever niet’’, vertelt een passant op een racefiets. ,,Het is dat het voor mij de kortste route naar huis is. Maar je moet hier zo oppassen voor wat er uit de zijstraten schiet.’’

Twee jongens van een jaar of veertien rijden een stukje spook, net als de fietser die daarmee in januari nog een ongeluk veroorzaakte. Een auto parkeert half op het fietspad. Het blijft hier erg oppassen.

Fietsersbond: ’Leg verkeersdrempels neer’

De Leidsevaart staat bij de Fietsersbond niet als extra onveilig te boek. De bond heeft zich van meet af aan wel kritisch getoond over het flink verhoogde fietspad aan de waterzijde. Bestuurslid Jaap Moerman: ,,Maar die is op de plek van het ongeluk van woensdag nu juist weer niet zo hoog.’’

,,Dit type wegen oversteken, brengt gewoon risico’s met zich mee’’, zegt hij. ,,Het is en blijft een drukke weg, en er wordt regelmatig hard gereden. En met de geparkeerde auto’s is het overzicht vaak minimaal, zeker als er busjes staan.’’

,,Wij hadden graag gezien dat er wat meer middenbermen waren aangelegd - die geven bij het oversteken even een rustpunt.’’

,,Verder zou je met 50 km-verkeersdrempels de snelheid van het autoverkeer kunnen afremmen. Helaas is Haarlem niet zo’n fan van deze drempels. In de ons omliggende gemeenten zie je ze wel op diverse plekken. In Haarlem alleen op de Schipholweg.’’

Moerman ziet wat dat betreft een ietwat wrange vergelijking met het dorpje van Asterix en Obelix: ,,Haarlem houdt manmoedig stand...’’

Moerman wijst verder op het onderzoek naar de mogelijkheid van airbags óp de motorkap van auto’s, dat met steun van de Fietsersbond is uitgevoerd door TNO. Dat onderzoek wijst uit dat airbags aan de buitenkant van auto’s levens van fietsers en voetgangers zouden kunnen redden.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.