Betaald parkeren in Hoofddorp aangepakt

Wethouder Cees Loggen stelt in 2014 het mobiel betalen in gebruik.© hdcmedia

Bart Boele
Hoofddorp

Nog een paar maanden dan is Hoofddorp van de gebruiksonvriendelijke parkeerautomaten in het centrum af.

Er kan nu met betaalpas en mobieltje betaald worden voor parkeren in het centrum, maar het systeem bevalt niet. ,,In 2018 kunnen we afscheid nemen van dit parkeersysteem, dan loopt het contract af’’, zegt verkeerswethouder Derk Reneman (VVD). Hij zoekt naar een andere parkeerfilosofie. ,,We willen graag een bedrijf dat het parkeergeld voor ons int. Hoe verder het betaald parkeren wordt geregeld is dan aan dat bedrijf.’’

De exploitant heeft na klachten het systeem wel steeds aangepast. Er werd in 2014 geregeld dat je met je mobiele telefoon kunt betalen. En het systeem werd sneller.

,,Twee jaar geleden is een taskforce samengesteld met als opdracht het betalen voor parkeren hier in Hoofddorp net zo snel te maken als in Amsterdam. Dat is gelukt, maar zo voelt het niet. In Amsterdam weet iedereen wat je moet doen om te betalen. Hier niet’’, aldus Reneman. ,,Ik zie nog regelmatig rijen wachtenden voor parkeermeters staan.’’

Aan de prijs voor het parkeren kan het niet liggen. Het tarief in Hoofddorp is zeer bescheiden. Het is vooral de gebruiksonvriendelijkheid waar veel inwoners en ook de gemeente over vallen. Niettemin moet het contract tot het einde in 2018 worden nagekomen.

Reneman wil zoeken naar een nieuwe aanpak van het betaald parkeren. ,,Nu is het zo dat de gemeente eigenaar is van de parkeerautomaten.

Die kosten 615.000 euro. Straks moet er een exploitant eigenaar van de meters zijn. Dan hoeft de gemeente geen geld te lenen om meters te kopen. De meters die nu op straat staan, zijn nog niet afgeschreven. Dat gaan we volgend jaar versneld doen’’, zegt Reneman.

Dat is een verliespost, maar dat neemt de wethouder voor lief. Hij wil zo snel mogelijk van de meters af. En ook van de zorg rond het betaald parkeren. Dat moet een particulier bedrijf maar gaan doen in opdracht van de gemeente.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.