Goedkoop winkelen bij webwinkels is soms duurkoop wanneer service ontbreekt

Redacteur Haarlem
Haarlem

Kopen via internet heeft veel voordelen. De producten lijken vaak een stuk goedkoper dan in de gewone winkel maar zijn ze dat ook werkelijk, vragen veel leden van ons ombudspanel zich af. Het antwoord is niet eenduidig ja of nee, maar ’doorgaans wel’.

Om het antwoord enigszins in het vizier te krijgen, raadpleegden we meerdere bronnen. Kijk je naar de platte prijs inclusief BTW, dan lijkt een boek, fiets of koelkast vaak goedkoper, maar dan heb je nog niet gekeken naar verzend-, order- en/of administratiekosten. Of, ook niet onbelangrijk, de moeite die je moet doen om je product bij problemen geruild te krijgen.

Uit de onlangs gehouden enquête onder de 2300 leden van ons ombudspanel blijkt dat niet iedereen alles gelooft wat op wervende webpagina’s wordt voorgespiegeld. Bijna driekwart van de respondenten vroeg ons voor de pagina Consument van de serie Zomerthema’s eens te kijken of de internetproducten werkelijk wel zo goedkoop zijn als ze lijken.

We hebben bewust niet alleen naar de prijs gekeken met in het achterhoofd het spreekwoord ’Goedkoop is duurkoop’. Van belang is immers ook - als een product niet deugt of bevalt - hoe de retourservice van de webwinkel is geregeld. Daarnaast verloopt het contact met de consument - soms geen telefoonnummer of adres maar een postbus - niet altijd even soepel, weten we als ombudsredactie.

Tal van webwinkels blijken richting ’afrekenen’ extra kosten in rekening te brengen, die je in een winkel niet betaalt. Neem www.topdrogist.nl, die met ’gratis verzending’ koketteert, maar onder de 40 euro wel 5 euro administratie- en verpakkingskosten rekent! Of www.webwinkeljadrogist.nl, dat voor blarenpleisters 5,95 euro rekent, maar extra 4,95 transportkosten erbij doet en nog eens 6,95 als je via de postbode wilt betalen.

De webwinkel van Lourdes Shopping rekent voor een rooms-katholieke rozenkrans - vanaf vier euro - zelfs 15 euro porto. Daar kom je pas bij het betalen achter, nadat je je gegevens hebt ingevuld.

Maar nu de platte prijzen. Research consultant Lars Galesloot van Jungle Minds, een bedrijf dat bedrijven adviseert over internet, koopt graag boeken via internet maar gaat voor een tv eerder naar een winkel. ,,Maar ik oriënteer me wel online en lees beoordelingen (reviews)’’, zegt hij. ,,Toch wil ik zo’n nieuwe tv aanraken en er wellicht wat over praten. Soms betaal je dan iets meer, maar als je dan vertelt dat het apparaat elders goedkoper is, valt er aan de prijs soms best iets te doen.’’ Dat zegt ook de Consumentenbond.

De ombudspagina in deze krant van maandag 6 augustus biedt meer wetenswaardigheden over consumentenzaken.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.