Voorzichtig autofeestje in de RAI

De AutoRAI anno 2015, een nieuw concept, sober en daardoor betaalbaar, met hangende panelen en alle auto’s op een vlakke vloer. Foto AutoRAI

1 / 2
Peter Lodewijks

Mijn zwager had zin in de RAI. Wel weer eens leuk om je te vergapen aan onbereikbare idealen. Maar ook aan fraaie bolides die mogelijk wél binnen zijn budget zouden kunnen passen. En als fervent Alfa-rijder werd het wel weer eens tijd voor een nieuwe glimmende Italiaan. Oeps! Dat werd natuurlijk een fikse tegenvaller, want de Italianen zijn niet in Amsterdam. De Fiat-importeur - met de merken Fiat, Alfa Romeo, Lancia en Jeep - zag er als enige geen brood in. Nissan deed op het laatste moment toch nog mee, maar laat alleen zijn elektrische voertuigen zien. Het is een keus. Er staan natuurlijk meer e-cars in de RAI, misschien was het leuk geweest om een elektrische hal in te richten, een soort Ecomobiel in het klein. Zoals ze nu een hal vol klassiekers hebben. Dat was een goed idee, maar de oldtimerhal had wel wat fantasierijker ingericht mogen worden. Nu staan de klassiekers gewoon in rijtjes opgesteld als op een oldtimermarkt, waarmee het eigenlijk gewoon weer oude auto’s worden. Maar er staan wel leuke, herkenbare wagentjes bij. En ook bijzondere, zoals de serie politie-Porsches van de vroegere Algemene Verkeersdienst en de voormalige Ferrari van Prins Bernhard.

Het geldt voor de hele AutoRAI, de sobere inrichting. Dat was de opzet ook, want het mocht niet te veel geld kosten om mee te doen, anders was het evenement gedoemd om te mislukken. Net als de 2013-editie, die werd geschrapt. En ook deze aflevering hing lang aan een zijden draadje omdat de eerste ideeën, waaronder een verkoopbeurs, werden afgekeurd door de importeurs. In het overeengekomen concept bouwde de RAI zelf alle stands op en hing wat dikke panelen in de gangpaden. De huurders mochten dan zelf de plek een beetje leuk aankleden. Het blijft eenvoudig om te zien, maar het is in elk geval een stuk beter dan al die zeecontainers in 2009.

Echte knallende primeurs zijn er niet in Amsterdam, want die stonden al in Genève, maar voor Nederland is er zat nieuws. De Tucson van Hyundai bijvoorbeeld, of de Ford Focus RS, de Porsche Cayman GT4, de Renaults Kadjar en Espace, of de Mazda MX5. Imponerend is de nieuwe Skoda Superb, die je doet afvragen waarom je in vredesnaam nog een dikke Volkswagen of Audi zou nemen. Waarschijnlijk alleen om de naam.

Nog tot en met zondag staan in de RAI honderden nieuwe modellen, klassiekers en supercars te wachten op publiek. Een voorzichtig feestje van een opkrabbelende autobranche, die dit jaar voor het eerst sinds lange tijd weer hoopt op 400.000 autoverkopen. En op 300.000 bezoekers voor ’de grootste showroom van Nederland’.

Blik in het verleden

Veel klassieke wagens op de AutoRAI dit jaar. Een hele hal zelfs, maar ook elders in het RAI-complex zijn ze te vinden. Bij Carros bijvoorbeeld zien we deze fraaie Gullwing, een van de beroemdste Mercedessen. In 1951 bouwde Daimler-Benz een lichte, snelle auto voor de racerij. Al gauw kwam er met name uit Amerika vraag naar een ’straatversie’ van deze wagen. Dat werd de 300 SL, een begerenswaardige sportcoupé met markante naar boven openklappende vleugeldeuren (vandaar zijn bijnaam Gullwing) die in 1955 op vele fronten zijn tijd ver vooruit was. Foto Jordy Lodewijks

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.