Coaching voor carrièremoeders

Ad Heesbeen

Als zelfstandig psychologe krijgt Lieke Routs steeds vaker kersverse moeders in haar praktijk. Meer dan de helft daarvan is huisarts. ,,Huisartsen moeten meestal om 7.30 op hun werk zijn. De crèche is dan net open of net niet. Hun spreekuren lopen af om 17.00 uur, maar daarna komen de visites. Vervolgens wacht hun patiëntadministratie, die ergens tussendoor moet. En dan hebben ze ook nog een baby, een relatie en een huishouden. Waar deze huisartsen vooral mee zitten is tijdsmanagement: hoe krijg ik al die activiteiten in een dag?” zegt Routs. ,,Wat het nog ingewikkelder maakt is dat ze heel dienstbaar willen zijn voor anderen en zichzelf helemaal vergeten.”

Veel vrouwen hebben moeite na hun bevalling weer te gaan werken. Dat merken niet alleen psychologen, maar ook arbeidsongeschiktheidsverzekeraars. Zoals Movir, die vooral hoogopgeleiden onder wie huisartsen en advocaten

verzekert. ,,Deze zelfstandige professionals hebben sowieso al een hoge werkdruk, omdat zij iedere dag individuele diensten leveren aan hun cliënten of patiënten. Het is dus niet verwonderlijk dat het voor deze beroepsgroepen extra lastig is een nieuwe balans te vinden in hun werk na het krijgen van een kind. Daar komt bij dat het percentage vrouwen onder deze beroepsgroepen nog steeds toeneemt. Zo is ongeveer zeventig procent van de starters aan de huisartsenopleiding vrouw”, zegt Bas Jongeling van Movir.

Joyce van Dijk wil vrouwen helpen om die balans weer terug te vinden. In december 2010 richtte ze ProudMom op. Haar onderneming richt zich vooral op moeders die na hun bevalling weer gaan werken. ,,De meeste vrouwen die bevallen zijn, worden zenuwachtig zodra ze weer moeten gaan werken. Veel vrouwen hebben geen idee hoe ze dat moeten gaan aanpakken”, zegt Van Dijk. ,,’Ze zitten vaak vol vragen: hoe zorg ik dat ik me niet de hele tijd schuldig

voel, bijvoorbeeld omdat ik al om 17 uur weg moet om naar de crèche te gaan? Hoe zorg ik dat ik ook nog een beetje aan mezelf toe kom? Hoe bewaak ik m’n ambities?” Om die reden biedt ProudMom deze carrièrevrouwen door het hele land coaching, personal training en

voedingsadvies. In eerste instantie is dit bedoeld voor de moeders zelf, maar Van Dijk wil graag dat het een normaal onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden van organisaties wordt. Kost dat organisaties niet een heleboel extra geld? Dat valt wel mee, volgens Van Dijk. ,,Het is pure kapitaalvernietiging om niet te investeren in talentvolle

moeders. Als die zich niet lekker in hun vel voelen, zoeken ze gewoon ander werk. Of ze krijgen psychische klachten.”

Work-life

Inmiddels krijgen alle vrouwen die zich bij Movir verzekerd hebben een zogenoemd work-life pakket aangeboden zodra ze zwanger zijn. Verzekerden kunnen hiervan gebruik maken tot twaalf maanden na de bevalling. Hiermee wil Movir voorkomen dat deze vrouwen meteen arbeidsongeschikt raken zodra hun verlof voorbij is. Tot nu toe maakten zo’n 400 vrouwen hiervan gebruik. Omdat vrouwen al coaching aangeboden krijgen voordat ze beginnen met werken, denken ze vaak geen vragen of problemen te hebben. Maar die zijn er bij nader inzien altijd.

,,Bij huisartsen gaat het er vooral om dat ze zich voor anderen dienstbaar opstellen, terwijl ze zichzelf vergeten”, zegt psychologe Routs. ,,Wat ik moeders leer is hulp vragen. Vooral richting hun partner mogen ze best wat assertiever te zijn. Het is vaak niet de onwil van mannen, maar vrouwen hebben nu eenmaal de neiging alles zelf op te lossen. Ook als ze even niet aan het werk zijn, zijn ze nog heel dienstbaar. Het helpt vaak enorm om vaker oppas te regelen, boodschappen te bestellen, een schoonmaakster in te huren en je werk anders te organiseren. Dan krijg je meer tijd om de dingen te doen die je deed voordat je een kind had. Hardlopen, naar de sauna gaan of vakliteratuur bijhouden, dat verschilt helemaal per persoon.”

Vijf tips voor de balans tussen carrière en gezin

1.Combineer activiteiten

Geef je activiteiten zó vorm dat je twee vliegen in een klap slaat. Naar de sportschool? Neem een krant, tijdschrift of boek mee om te lezen. Boodschappen doen? Gebruik je telefoon handsfree om bij te kletsen met de vriendin die je zolang niet hebt gezien.

2.Beweeg dagelijks.

Naast vaker de trap nemen en fietsen naar je werk, vind je ook in huis allerlei voorwerpen om fit te blijven. Een trampoline, skippybal of rekstok van de kinderen kan prima dienst doen als instrument voor de dagelijkse beweging.

3.Besteed uit

Huur eens een schoonmaakster, laat je boodschappen bezorgen door Albert, of haal het avondeten onderweg naar huis bij de cateraar. Zo hou je ineens meer tijd over om te doen waar jij behoefte aan hebt.

4.Neem een personal trainer

In korte tijd afvallen, sterker of fitter worden? Een personal trainer weet hoe jij jouw doel het snelst kunt bereiken. Dan zit je binnen no time weer lekker in je vel.

5.Plan een ik-avond

Deze avond is er voor jou en niemand anders. Doe wat jou de energie geeft. Naar theater met vriendinnen, uit eten met je man of een cursus salsa dansen – alles mag. Huur alvast een oppas in voor je wekelijkse ik-avond, zo kom je er niet onderuit!

Bron: ProudMom (http://proudmom.nl/)

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.