Mozes als verzetsheld in Toneelschuur Haarlem

Foto Stephan van Hesteren

Foto Stephan van Hesteren

1 / 2
Leontien van Engelen
haarlem

Hij gelooft niet in God, maar is dol op Bijbelverhalen. Herman van Baar, artistiek leider van jeugdtheatergezelschap Tafel van Vijf, brengt nu samen met violist Oene van Geel een muziektheaterproductie over Mozes op de planken. Het stuk, getiteld ’Mama Moesa’ is bedoeld voor kinderen vanaf een jaar of zeven. De première vindt komende zondag, 27 oktober, plaats in de Toneelschuur in Haarlem.

,,Het verhaal van Mozes is zo weergaloos mooi’’, zegt Van Baar. ,,Wij vertellen het vanuit het perspectief van de moeder. Kun je je voorstellen hoe dramatisch het is als een moeder haar kind in een mandje legt en op de rivier weg laat drijven omdat het anders vermoord wordt?’’

Actrice Nadia Amin is van Egyptische afkomst. ,,Dat kwam mooi uit omdat Mozes in Egypte aan het hof opgroeide nadat een prinses hem vond. Als hij er achter komt dat hij eigenlijk een slavenkind is, pleegt hij een moord en slaat op de vlucht. Dan dringt het besef door dat hij terug moet om zijn volk te bevrijden. Het is een verhaal met mythische proporties.”

Live muziek

’Mama Moesa’ is een gezongen verhaal over bevrijding met live muziek gecomponeerd door Oene van Geel, winnaar van de Boy Edgarprijs 2013. Hij speelt zijn muziek in een decor vol natuurprojecties, samen met bassist Marko Bonarius, tablaspeler Niti Ranjan Biswas en actrice en zangeres Nadia Amin. Herman van Baar werkte eerder samen met Van Geel bij jeugdtheatergezelschap Sonnevanck. ,,Ik wilde eigenlijk klezmermuziek en vroeg Oene wie ik het beste kon benaderen. Uiteindelijk heeft Oene zelf alle muziek gecomponeerd voor zijn trio. Dat werkte heel goed, ik heb scène voor scène in nauwe samenwerking met hem geschreven.’’

,,Voor mij gaat dit verhaal vooral over vrijheid. Het belang daarvan kun je nauwelijks overschatten. Ik vind dat het begrip vrijheid is uitgehold en wil heel graag uitleggen wat dat is en hoe bijzonder dat is. Vrijheid is door politici als Wilders vooral verworden tot egoïsme. Als jij opzij gaat, heb ik uitzicht, dat idee. Ik kan er slecht tegen dat politici een begrip als vrijheid kapen om daar hun eigen dubieuze ideeën mee te verkopen.”

Verbinden

Herman van Baar vertelt enthousiast dat het verhaal van Mozes zowel in de Koran, de Bijbel als in de Thora voorkomt, wat maar weinig mensen zich realiseren. ,,Niemand heeft er belang bij om dat te vertellen, zo lijkt het wel. Ik wil mensen verbinden door het vertellen van verhalen. Ik gebruik graag muziek omdat dit mensen meteen raakt. Nadia heeft een rauwe ongeschoolde stem die prachtig past bij dit verhaal. Oene is een fantastische muzikant en kan heel goed dramaturgisch denken. Dus als ik hem zeg dat de muziek bij de scène waarin Mozes met de tien geboden komt, vreugdevoller moet zijn, snapt hij direct wat ik bedoel en heeft hij een paar dagen later nieuwe muziek gecomponeerd. Zo kunnen muziek en taal elkaar heel erg versterken.” Het toneelbeeld van ’Mama Moesa’ wordt bepaald door video’s met natuuropnamen. ,,Het verhaal is groots, de opnamen van de natuur versterken dat enorm. Het maakt mensen nietig en klein.”

Gebroeders De Witt

Van Baar maakt elk jaar een voorstelling met Tafel van Vijf. Zijn volgende productie gaat over de moord op de gebroeders De Witt, een zwarte bladzijde uit de geschiedenis met veel politiek geharrewar. ,,Ik wil de komende jaren voorstellingen maken over vrijheid en bevrijding en over opstand en verzet. Daarbij is één van de tien geboden mijn leidraad. Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Ik vind het van groot belang om zulke verhalen te vertellen in deze tijd, juist voor kinderen.”Website Tafel van VijfBekijk hieronder een video van een eerdere productie van De Tafel van Vijf.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.