Kawasaki Versys City: als vis in het water

Michiel Snik

De wind trekt stevig aan terwijl de regen gestaag omlaag komt. De anders ongetwijfeld fraaie bochtige kustweg verandert in een riviertje. Modder en stenen meeslepend. Dwars over het asfalt. Elke bocht op de route van het Spaanse Tossa de Mar naar Sant Feliu de Guixols kan voor een onaangename verrassing zorgen.

De handkappen en het verstelbare ruitje van de Kawasaki Versys 650 bieden enige bescherming. Maar het vele regenwater is onverbiddelijk. Langzaam sijpelt het vocht door mijn motorbroek heen. Voel ik het water soppen in mijn laarzen en krijgen mijn vingers het gevoel alsof ik te lang in bad zit.

Op zo'n dag wil je eigenlijk niet op een motor zitten. Maar als je dan toch op twee wielen van A naar B moet, is de nieuwe Versys je beste vriend. Dankzij de rechte, comfortabele zit, het brede stuur en de ruime grondspeling, is een beetje offroad-rijden op deze populaire kustweg goed te doen. De Versys is lekker wendbaar en dat is wel zo fijn als je links en rechts grote stenen moet ontwijken. Om het gemak te vergroten is deze Kawasaki uitgerust met een forse topkoffer. Daarmee hebben de Japanners hem meteen omgedoopt tot Versys City. Echt fraai vind ik deze hutkoffer niet, maar smaken verschillen. Minstens zo belangrijk, hij is echt waterdicht, zo blijkt tijdens deze vochtige test.

De staande twin van de nieuwe Versys is iets sterker geworden, maar geen extreme krachtpatser. Het is meer een allemansvriendje die je niet snel zal verrassen. Het maakt de Kawa ook niets uit als je een krappe bocht in een iets te hoge versnelling neemt waardoor het toerental ver terugvalt. Zonder te sputteren vergeeft de twin je deze fout en pruttelt vrolijk verder. Met zo'n motor kan in principe iedereen uit de voeten. En als je een beetje de ruimte krijgt, trek je hem moeiteloos door naar de 180.

De vriendelijke Kawasaki luistert goed naar het gas en je moet bij het remmen misschien iets harder knijpen, maar het werkt allemaal prima. Dat geldt ook voor de standaard abs, zo blijkt als ik op een modderspoor toch echt even moet ankeren. Als je nat en verkleumd bent en verlangt naar een warme douche of kop koffie, ligt het gevaar op de loer, zo ervaar ik bij het inrijden van Sant Feliu de Guixols. De lichte trilling die je voelt bij het ingrijpen van het abs brengt je dan meteen weer bij de les. Dan ben je blij op een motor zoals deze Kawasaki te zitten.

Kortom, er is niks mis met deze nieuwe Versys die je een heerlijk veilig gevoel geeft. Zelfs bij slecht weer voel je je op deze motor als een vis in het water.

De Versys werd in 2007 voor het eerst gepresenteerd en is nu vernieuwd. Door de nieuwe vormgeving oogt de motor een stuk sportiever terwijl de zithouding dankzij het verplaatsen van de voetsteunen wat comfortabeler is. Tevens is het frame versterkt en geeft het de twin iets meer pk's en trekkracht. Doordat de tank wat breder is geworden kun je twee liter brandstof meer meenemen. Deze bredere tank geeft de Kawasaki automatisch ook een volwassener uiterlijk.

Kawasaki Versys 650: paralleltwin, 650 cc, 69 pk (8500 tpm), 64 Nm (7000 tpm), zithoogte 840 mm, tank 21 liter, rijklaargewicht 216 kilo, prijs vanaf 8799 euro. www.kawasaki.nl

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.