Bedrijven woedend over busknooppunt Schiphol-Zuid

1 / 2
Richard Walraven
Schiphol

De bedrijven op bedrijventerrein Park Rijk op Schiphol zijn woedend op de stadsregio Amsterdam. Die wil het nieuwe busknooppunt Schiphol-Zuid niet in het bedrijventerrein (aan de Beechavenue) aanleggen, maar aan de rand ervan bij de kruising van de Fokkerweg en de Kruisweg.

Volgens de coöperatie Park Rijk, de vereniging van eigenaren en gebruikers van de panden op het bedrijventerrein, is de voorgestelde locatie te ver lopen voor de werknemers die van de bus gebruik maken. Van de zes bushaltes in het park worden er bovendien vier geschrapt volgens de plannen. De coöperatie dreigt niet mee te zullen werken aan grondverkoop en het aanleggen van kabels en leidingen, die nodig zijn voor de realisatie van het nieuwe knooppunt voor het HOV (hoogwaardig openbaar vervoer). ,,De bus gaat niet over, maar langs ons park en stopt op een plek waar vrijwel niemand werkt’’, aldus coöperatievoorzitter Willem Masseur.

Hij beklaagt zich er verder over dat een plan voor een ’superhalte’ bij het Radisson Blue Hotel op Park Rijk (’inclusief horeca en winkeltjes en waar we aan mee willen betalen’) van tafel zou zijn geveegd.

Betonnen bak

Volgens de coöperatie is de stadsregio te veel ’gefixeerd’ op de kosten voor de aanleg van het busknooppunt. Verder wordt de stadsregio verweten dat het van de bushalte een ’betonnen bak op een rotplek’ wil maken. De bedrijvenvereniging is van mening dat de plannen een ernstige verstoring zijn van de architectuur waaronder Park Rijk (met relatief veel water en groen) destijds is aangelegd. ,,De door de stadsregio Amsterdam voorgestelde ’betonnen’ aanpak zal de kwaliteit van het terrein voor een groot deel ruïneren, zonder dat daar enige vorm van financiële compensatie tegenover staat’’, aldus een persbericht van de coöperatie, waarbij circa honderd bedrijven met in totaal 7200 werknemers bij zijn aangesloten. De ledenvergadering van de coöperatie zou het bestuur hebben opgedragen alle medewerking aan de HOV-plannen te stoppen.

Logistics Park

Het HOV-knooppunt Schiphol-Zuid is niet alleen bedoeld om Park Rijk te ontsluiten, maar ook voor het toekomstige Logistics Park. ,,Daar is nog geen openbaar vervoer. Door de halte op deze plek, tussen beide bedrijventerreinen in, neer te leggen kun je ze allebei ontsluiten’’, aldus een woordvoerder van de stadsregio.

Dat een aantal haltes verdwijnt op het bedrijvenpark is volgens de stadsregio onvermijdelijk. ,,Als je daar vijf, zes haltes behoudt, dan wordt het veel te duur. Bovendien willen we hoogwaardig en dus snel openbaar vervoer. Met die haltes erbij is het traject te langzaam en geen volwaardig alternatief voor de auto.’’

Al met al biedt het voorgestelde plan meer voor- dan nadelen, meent de stadsregio. Door de keuze voor de variant Fokkerweg-Kruisweg zijn er ook meer directe verbindingen. ,,Je kunt dan zonder overstappen razendsnel naar Hoofddorp, Aalsmeer, Haarlem en Heemstede.’’

Van een ’betonnen bak’ is volgens de woordvoerder van de stadsregio evenmin sprake. ,,Er is inderdaad aangegeven dat men het oorspronkelijke plan een betonnen bak vond. Daarop is het plan aangepast. Het is geen betonnen bak meer en er verdwijnt ook geen groen. Deze uitspraak verbaast me.’’

Beslissing

De beslissing over het busknooppunt Schiphol-Zuid wordt in november genomen. De stuurgroep bestaande uit stadsregio, provincie Noord-Holland en de gemeentes Haarlemmermeer en Aalsmeer kiest uit drie voorstellen. Dat zijn de voorkeursvariant van de stadsregio (Fokkerweg-Kruisweg), de ’Boeingavenuevariant’ (keuze Park Rijk) en de ’dure’ Kruiswegvariant, waarvoor onder meer de Molenweg moet worden afgesloten.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.