Studenten dromen van Le Mans

Peter Lodewijks
Eindhoven

Een raceauto bouwen voor de 24 uur van Le Mans. Dat is dé droom van meer dan 75 studenten van de Technische Universiteit in Eindhoven en Fontys Hogescholen. In 2017 willen ze ermee aan de start van de legendarische lange afstandsrace verschijnen. Een ambitieus project.

Komend weekeinde barst het circus weer los op Le Mans. De befaamde race kent de ’Garage 56’-klasse, een racecategorie speciaal bedoeld voor innovatieve voertuigen met bijzondere aandrijflijnen, zeg maar een soort ultieme speeltuin voor het uittesten van technieken.

’InMotion’, een samenwerkingsverband tussen de TU Eindhoven, Fontys Hogescholen en regionale mbo-opleidingen, bouwt speciaal daarvoor de IM01, waarbij de initialen voor de naam van hun ’club’ staan.

Bijzonder afstudeerproject

Het ontstaan van deze auto komt voort uit een project van drie werktuigbouwkundigen van de Hogeschool van Utrecht. Het drietal zocht een tot de verbeelding sprekend afstudeerproject, gelieerd aan de autosport. Dat resulteerde in de Formule-Bio, een racer op bio-ethanol. „Als je met een klein team een Formule-racer kan ontwikkelen, dan kun je met een groot team veel meer bereiken, bedacht het drietal”, zo vertelt Colin Diederen van InMotion. „Nu zijn er meer dan 75 studenten werkzaam aan het project.” Iedere student met passie kan deelnemen, al moet hij of zij wel officieel solliciteren en echt iets kunnen bijdragen, alleen op de koffie komen is er volgens Diederen niet bij.

Zekerheid dat InMotion een plek weet te veroveren in de ’Garage 56’-klasse is er niet, al heeft de organisatie van de race zich positief uitgelaten over de ontwikkeling van de Nederlandse IM01. Dat weerhoudt de studenten er niet van om met dezelfde drive door te gaan met de ontwikkeling. Het helpt dat coureur Jan Lammers zich als stimulator en adviseur ook hard maakt voor het project. Lammers doet dit net als de teamleden pro-bono vanuit zijn passie voor Le Mans en de technologieën van InMotion. Lammers: „Het doel van het project is vele malen belangrijker en mooier dan het doel van mij als individu. Ik hoop dan ook samen met InMotion aan de start van Le Mans 2017 te verschijnen.”

„InMotion is een stichting en helemaal niemand verdient er geld aan”, zegt Diederen. „Alle betrokkenen hebben een groot hart voor autosport en voor innovatie. Het is kort door de bocht gezegd gewoon supervet om te doen en het staat goed op je cv. We hebben allemaal een bak motivatie en een enorme drive.”

Dat het hele project flink geld kost, zal duidelijk zijn. „Exacte bedragen noemen we niet, maar je mag denken aan meer dan vijf miljoen euro. Dat geld komt binnen via sponsors en partners. Bedrijven vinden ons interessant omdat we geen commerciële partij met belangen zijn. We ontwikkelen samen iets en van de opgedane kennis kunnen ook sponsors weer profiteren.”

InMotion wil eind 2016 allereerst het ronderecord op de beroemde Nordschleife van de Nürburgring verbreken. Jan Lammers zal de IM01 tijdens deze recordpoging besturen, net als tijdens Le Mans, dat dus pas in juni 2017 op het programma staat. De IM01 moet voldoen aan dezelfde veiligheidseisen als een F1- of LMP1-racer.

Dat betekent dat het chassis moet voldoen aan FIA-normen en dat InMotion auto’s moet crashen om veiligheid aan te tonen. „Dat kost uiteraard ook geld, maar zolang we sponsors weten te vinden en de budgetten toereikend zijn, is er niets aan de hand. We hebben echt een voordeel dat we geen personeelskosten hebben. Dat scheelt een hele hoop.”

Vijf motoren

De minder dan 1000 kilogram wegende IM01 heeft achter elk wiel een elektromotor, gekoppeld aan een accupakket. Tijdens het remmen wordt remenergie teruggewonnen. Een wankelmotor fungeert als range-extender om de accu’s verder op te laden. Volledig elektrisch rijden is technisch gezien nog niet mogelijk, omdat de actieradius te beperkt is.

De vier elektromotoren leveren samen 1100 pk en 3200 Nm trekkracht. Meer dan genoeg om in minder dan twee seconden naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van meer dan 400 km/u te halen. InMotion bouwt twee IM01’s, maar mag er slechts één inzetten op Le Mans. „Als we crashen, is het afgelopen. Je mag onderdelen vervangen en repareren, maar een compleet nieuwe auto inzetten is verboden.”

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.