Demeester zou nog een keer hebben nagedacht als ze van bezuinigingen wist

Ann Demeester en Karel Schampers: komend en schiedend directeur van Frans Hals Museum-De Hallen. Foto United Photos/Paul Vreeker

Ann Demeester en Karel Schampers: komend en schiedend directeur van Frans Hals Museum-De Hallen. Foto United Photos/Paul Vreeker

Leontien van Engelen
haarlem

Ann Demeester aarzelt even bij de beantwoording van de hamvraag. De nieuwe directeur van het Frans Hals Museum-De Hallen is er de vrouw niet naar om met de mond vol tanden te zitten. De vraag luidt: ’Was je op deze baan afgekomen, als je had beseft met welke bezuinigingen je geconfronteerd zou worden?’’

Demeester: ,, Ik zou er wel drie keer over nagedacht hebben, had ik dit geweten. Aan de andere kant: ik ben echt wel een straatvechter.’’

We zitten op het kantoor dat Karel Schampers dertien jaar lang bestierde en uitbouwde tot de commandopost van waaruit het Frans Hals Museum aan het Groot Heiligland en De Hallen op de Grote Markt met goesting zijn bestuurd.

De gaande man en de komende vrouw zitten schouder aan schouder naast elkaar. Voordat Karel zijn kamer echt overdraagt aan zijn opvolgster, werkt hij haar in.

Donkere wolken

Er pakken zich donkere wolken boven het Haarlemse museum samen. Demeester realiseert zich dat: ,,Als er een onbestemde, grote bezuiniging aankomt voor het museum, dan is dat negatief. Het is niet goed voor de mensen die hier werken. En niet voor de publieke perceptie. Je wordt gestraft voor goed presteren.’’

Haalt zo’n bezuiniging wat uit?

Karel Schampers: ,, Het merendeel van de gemeentelijke subsidie, zo’n negentig procent, gaat naar personeelslasten. We hebben een heel klein budgetje - ongeveer een ton - voor tentoonstellingen. Een heel klein budgetje voor aankopen. Ieder jaar moet er uit externe fondsen sowieso een miljoen bij gesprokkeld worden ten behoeve van tentoonstellingen, aankopen, restauraties en verbouwingen.’’

,,Als je aan burgemeester Bernt Schneiders of wethouder Cornelis Mooij (financiën, cultuur/VVD) vraagt naar de nieuwe bezuiniging: ’Goh, hoe is die onderbouwd? Dan zeggen ze: Dat weet ik niet. Dat hebben de ambtenaren bedacht. Het is toch een blijk van onvermogen als je je zo achter je ambtenaren verschuilt en de onderbouwing van je eigen voorstellen niet kent.’’

Goed

Het gaat verder anders goed.

Karel Schampers: ,,Hartstikke goed: 195 duizend bezoekers over 2013, tijdschrift Kunstbeeld heeft De Hallen op nr. 1 gezet als beste museum voor hedendaagse kunst. De tentoonstelling ’Dread - Fear in the age of technological acceleration’ (De Hallen, 7 sept. - 24 nov.) was de beste groepstentoonstelling. De tentoonstelling van Roger Hiorns ( 1 dec. 2012 - 24 feb.) was de op een na beste solotentoonstelling van Nederland. We hebben van de Vereniging van Nederlandse Kunstkritici de AICA oorkonde 2013 gekregen voor onze vernieuwende exposities.’’

,,Vergeet darabij niet dat onze bezoekers gemiddeld vijftig euro p.p. in Haarlem besteden, dan praat je al snel over een economische bijdrage van tien miljoen euro.’’

De moeite waard

Ann Demeester: ,,Karel heeft in de voorbije jaren enorm veel particulier geld binnengehaald. Dat kan ook alleen als die financiers het gevoel hebben dat de gemeente het museum de moeite waard vindt. Dat is een cliché, maar wel degelijk waar. Als die sponsors voelen dat de gemeente de aftocht blaast, dan vinden zij het ook minder.’’

Karel Schampers: ,,Die zeggen ronduit: wij gaan natuurlijk niet in het museum investeren en zo ervoor opdraaien om het gemeentelijk exploitatietekort te dekken. Sponsorgeld is altijd aanvullend, nooit vervangend.’’

Ann Demeester: ,,Je wordt ook instabiel. Ik merkte bij De Appel dat potentiële investeerders de hand op de knip hielden. Ze zeggen: ’We storten niet in een zwart gat. We willen je geld geven om daar extra mooie dingen mee te realiseren, niet om de machine draaiende te houden.’’

,,Ik vind het heel deprimerend voor Karel dat dit gebeurt, vlak voordat hij weggaat. Ik ben nieuw in de stad en wil heel graag connecties zoeken, maar ik begin al op achterstand. Je moet al bijna defensief worden, voordat je zegt: dit is wat we gaan doen. Ik moet al bijna zeggen: ik ga een wapenuitrusting aantrekken en ten strijde trekken. Terwijl je eigenlijk wilt aankomen met mooie plannen.’’

Onbenullen

Een bezuinigingsplan is snel gemaakt door onbenullen: de oude meesters behouden en de nieuwe kunst op een laag pitje.

Ann Demeester: ,, Kijk, het Frans Hals Museum en De Hallen vormen een twee-eenheid. Die twee hebben elkaar nodig om dynamisch te zijn.

Als je als museum in beweging wilt zijn, dan moet je een toekomst hebben, niet alleen maar het verleden. Dan zou het statisch worden. We willen geen fossielenkabinet. We bezitten een uitzonderlijke collectie, maar die moet je telkens weer actief maken in het nu.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.