Ankaraplantsoen wordt plots binnenzee

Flatbewoners aan het water op de parkeerplaats op het Ankaraplantsoen.© Foto United Photos/Toussaint Kluiters

Annemieke Windt
Haarlem

,,Het is een beetje onze binnenzee geworden”, grapt Miep Kohlschein over de parkeerplaats op het Ankaraplantsoen.

Sinds begin november staat er een grote plas water op het pleintje. ,,Het ging mis toen de werkzaamheden aan de Europaweg begonnen. De gemeente en de woningbouwvereniging Ymere zijn al een paar keer langs geweest om te komen kijken, maar het lijkt wel of er niets gebeurt”, zegt Kohlschein.

Het water is tot twee keer toe weggepompt, maar daarmee is het probleem niet verholpen. ,,Het staat binnen de kortste keren weer onder water.”

Wateroverlast voor de deur is voor niemand fijn, maar voor de bewoners van de flat is de overlast extra groot. ,,Er wonen hier vooral senioren en mensen die gehandicapt zijn. Ik maak me best zorgen wat er gaat gebeuren als het gaat sneeuwen. Hoe moet het dan met mensen die met een rollator of wandelstok lopen?”

Nu de sneeuw van eerder deze week is weggesmolten, is het tijd om opnieuw de balans op te maken. ,,Het is nog nooit zo erg geweest”, zegt Sylvia Philippo die zelf in een rolstoel zit. ,,Ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor de auto’s om zo lang met hun banden in het water te staan.”

Een groepje actieve bewoners uit de flat houdt nauwlettend in de gaten wat er gebeurt. ,,Ik heb 13 november voor het eerst naar Ymere gebeld over de wateroverlast. Toen werd ik doorverwezen naar de Riool Reinigingsservice die met een camera het riool in is geweest”, vertelt Gerard Schoonderbeek. ,,De oorzaak van het probleem ligt volgens hen in de middenberm van de Europaweg, daar heeft iemand doppen op een rioolbuis gedraaid. Daardoor het water niet weg kan.” Daar kan Ymere niets aan doen, omdat dat op het terrein van de gemeente ligt.

De gemeente laat weten, dat het niet vast staat dat de problemen ontstaan zijn bij de rioolbuis op de Europaweg.

Ymere en de gemeente kennen het probleem. ,,We gaan proberen de problemen vandaag op te lossen”, laat de gemeente weten. Ook Ymere houdt zich bezig met het probleem. ,,We hebben uitgebreid onderzoek laten doen door de Riool Reinigingsservice. Zij hebben gezien dat de oorzaak bij het hoofdriool ligt. Iemand heeft daar doppen op gedraaid. Daardoor is een vacuüm ontstaan en kan het water niet via de putten wegstromen, alsof er een fles omgekeerd in het water staat.”

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.