Leukste Up-nieuws ligt voorin

1 / 2
Peter Lodewijksp.lodewijks@hollandmediacombinatie.nl

De Volkswagen Up heeft een fris neusje en aangepast dashboard, maar veel interessanter (en leuker) is de nieuwe 1.0 TSI turbomotor. In september staat hij bij de dealers met een nog onbekende prijs.

Na vijf jaar en 700.000 verkochte Ups vindt Volkswagen het tijd om zijn succesvolle stadsauto een (turbo)boost te geven. De vernieuwde Up heeft een andere bumper, koplampen met led-dagrijverlichting, een andere motorkap en honingraatgaas in de grille. Aan de zijkant zien we buitenspiegels met richtingaanwijzer, terwijl de achterzijde een nieuwe bumper en anders ingedeelde lichtunits laat zien. Voortaan is centrale deurvergrendeling standaard en is er een aangepast dashboard met een 3,1 of 5,0 inch schermpje met op dit moment matig werkende smartphone-connectiviteit.

Kleine turbomotor

Het leukste nieuws ligt echter voorin. De 1.0 liter 3-cilinder turbomotor levert 90 pk en 160 Nm en dat is fors meer dan de 95 Nm die de bekende 1.0 met 60 pk en 75 pk weet te produceren. De turbomotor doet bij minder dan 1800 toeren per minuut niet veel om daarboven aanzienlijk sterker te worden dan zijn ongeblazen broers. Hij is vooral boven 100 km/u veel levendiger dan de andere versies. Maar als je zelden harder dan 80 km/u rijdt en de meeste kilometers binnen de bebouwde kom maakt, dan is de 1.0 TSI overbodig. Of het rijgedrag moet gewoon aanspreken. Het onderstel heeft namelijk een stuggere afstemming voor meer sportiviteit en ook om het 45 kilogram hogere gewicht van de 1.0 TSI-aandrijflijn te controleren. Op korte stadsobstakels als putdeksels en korte oneffenheden is hij stoteriger dan de gewone Ups. Daar staat tegenover dat de 1.0 TSI strakker op de weg ligt en ook wat scherper stuurt.

Voor de rest is de Up 1.0 TSI onveranderd een uitstekende stadsauto. Fijne stoelen, genoeg ruimte op de achterbank en een redelijke kofferbak. In september staat de Up bij de dealers met een nog onbekende prijs. Het huidige model heeft een basisprijs van 10.500 euro en de vernieuwde Up zal daarbij in de buurt komen. Reken voor de 1.0 TSI op grofweg 17.000 euro.

Het is niet ondenkbaar met een veel duurdere auto naar huis te gaan, want er is voortaan een ruimere keuze uit lakkleuren, lichtmetalen wielen, stickers voor op de flanken, tinten voor het dak en dashboardpanelen.

Meer nieuws uit frontpage

Net binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.