Aanstekelijke ontsporende wraaktragedie

Hanneke van den Berg

Sneeuw en zwarte komedie vormen een voortreffelijke combinatie, zeker als er hardhandige misdadigers aan te pas komen. De gebroeders Coen gaven met ’Fargo’ het goede voorbeeld.

De Noorse regisseur Hans Petter Moland treedt energiek in hun voetsporen met ’In order of disappearance’. Een thriller vol tot de verbeelding sprekende contrasten.

Sneeuwploegbestuurder Nils (de altijd voortreffelijke Stellan Skarsgård) wil als Zweedse immigrant in Noorwegen graag modelburger zijn. Maar wanneer hij ontdekt dat zijn zoon vermoedelijk is vermoord, ontpopt hij zich onverwachts als iemand die bikkelharde slagen kan uitdelen.

Iets dergelijks, maar dan omgekeerd, zien we bij een van de gangsterbazen. Pål Sverre Hagen speelt hem als een meedogenloze dandy met een zenuwgrijnslach. Toch heeft deze maffiabaas ook doodgewone huiselijke plichten, zoals het naar school brengen van zijn kinderen. Omdat Nils in die onderwereld een amateur is, is hij voor zijn tegenstanders onvoorspelbaar en moeilijk in te schatten. Gevolg: onbedoeld ontketent hij een oorlog tussen twee concurrerende bendes. Daar duikt tot ons genoegen Bruno Ganz nog op als Servische misdaadkoning.

We hoeven deze strak geregisseerde genreoefening niet al te belangrijk te maken. Toch is hij net iets meer dan pret met plotverrassingen en bizarre details, zoals het kippengaas waarin de lijken worden gewikkeld. De milieuschildering is raak, en er schuilt een onmiskenbare tragiek in dit gruwelijk ontsporende wraakdrama.

Tegelijkertijd laat Moland de bestaande orde van de burgerman op een ironische en ontregelende manier botsen met de criminele wereld. Zekerheden staan plots op losse schroeven. Op een zeer vermakelijke manier, dat gelukkig wel.

’In order of disappearance’

Regie: Hans Petter Moland

Met: Stellan Skarsgård, Pål Sverre Hagen, Bruno Ganz

Vier sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.