Premium

Hudson’s Bay ademt klasse

Hudson’s Bay ademt klasse
Schoenenafdeling van Hudson's Bay Haarlem.
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Haarlem

Nieuwsgierig kijken voorbijgangers bij Hudson’s Bay naar binnen. Hè, zie je ze denken: is het warenhuis nu toch al open? Een dag voor de officiële opening krijgt het personeel de laatste instructies, lopen schoonmakers te dweilen en krijgen verslaggevers van lokale media alvast een rondleiding door het voor miljoenen verbouwde pand van V&D aan het Verwulft.

Een stralende store-manager Marc van der Veur verwelkomt de journalisten bij de entree van de in zijn ogen mooiste Hudson’s Bay van Nederland. Daar zou Van der Veur wel eens gelijk in kunnen hebben.

(Lees hier: Haarlemse V&D is ingepakt voor transformatie tot Hudson’s Bay [video])

Alle klassieke details die bij V&D achter kasten, plastic folie en deuren verscholen bleven, vormen in Hudson’s Bay ware blikvangers. Zo bieden nieuwe hoge glazen klapdeuren een doorkijkje naar het imposante trappenhuis met zijn glas-in-loodramen.

,,Die ramen komen daardoor veel beter tot hun recht’’, aldus Van der Veur, die eerder manager was in diverse vestigingen van De Bijenkorf.

Niet eerder kwam zoveel daglicht het gebouw uit 1934 binnen. Op alle zeven etages kun je door de sierlijke glas-in-loodramen naar buiten kijken. Qua uitzicht vormt restaurant La Place op de zevende etage het hoogtepunt.

Hudson’s Bay oogt niet alleen lichter, maar ook veel ruimer dan zijn voorganger. ,,Op alle etages zijn de verlaagde systeemplafonds weggehaald, waardoor het ruimtelijke effect wordt versterkt’’, zegt Van der Veur.

De Limburger van geboorte geeft in Haarlem leiding aan 160 medewerkers. Personeel vinden in een tijd waarin winkels schreeuwen om medewerkers was volgens de store-manager ’wel een uitdaging’. ,,Maar we zijn goed rondgekomen. Er is nog een aantal vacatures.’’

Alles in het warenhuis ademt klasse. Of het nu gaat om de spullen en kleding die je er kunt kopen, de comfortabele paskamers, de glimmende tegelvloeren, of de service die het uit Canada afkomstige warenhuis biedt.

Zo zijn er twee ’treatment-rooms’, waar klanten terecht kunnen voor een gezichtsbehandeling, er is een nagelstudio en een kapper. Wie een modeprobleem heeft, kan terecht bij een personal shopper.

,,Via de app kan je daarvoor een afspraak maken’’, aldus Van der Veur. Zelfs de plek - genaamd Click & Collect - waar op internet bestelde spullen kunnen worden opgehaald, heeft een luxe uitstraling. Je kunt er de telefoon opladen, spulletjes opbergen in een kluisje en de bestelde kleding passen in luxe paskamers. Valt die jurk of broek toch tegen, dan lever je de boel weer in bij de balie.

Of Hudson’s Bay zal aanslaan in Haarlem, is de vraag. Over tegenvallende omzetten doen veel berichten de ronde. Aanvankelijk wilde Hudson’s Bay 20 winkels in Nederland openen, maar het bedrijf heeft besloten om het bij 15 zaken te laten.

Donderdag 5 april, om 10 uur, openen burgemeester Jos Wienen en presentatrice Geraldine Kemper de nieuwe vestiging.

De bekende kookblogger Pauline Weuring komt hapjes maken op de keukenafdeling, Eric J. Coolen exposeert en deelt ansichtkaarten uit. Een kanon schiet waardebonnen de lucht in.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.