De slag om het dashboard

De nieuwe Audi TT krijgt een ’virtueel dashboard’, in feite een groot beeldscherm achter het stuurwiel. Foto Audi AG

Audi presenteerde op de CES-beurs de Sport quattro concept, die ledlampen combineert met laserlicht, reikwijdte bijna 500 meter. Foto Rob van Ginneken

1 / 2
Peter Lodewijks

De oprichting van ’Open Auto Alliantie’ belooft een totale ommezwaai voor de autowereld. Google, chipmaker NVIDIA en een handvol automerken gaan samenwerken om na telefoons en tablets ook auto’s op Android te laten draaien.

Apple was in Las Vegas de grote afwezige tijdens de CES tentoonstelling voor consumentenelektronica. Pijnlijk, want de grote concurrent Google zorgde op dit Amerikaanse technologiefeest voor opmerkelijk nieuws.

Volgende ronde

Overal om ons heen vind je mobiele telefoons, computertablets en ook al laptops die op ’hun’ Android-software lopen. Nu is de gong voor de volgende ronde gegaan, want de gigant gaat ook samen optrekken met automerken. En opvallend genoeg ook met chipfabrikant NVIDIA. Die laatste deelnemer aan de Open Automotive Alliance onderstreept dat deze ontwikkeling op den duur in het hart van de auto-elektronica zal duiken. Sleutelwoord in de naam van de alliantie is namelijk ’open’. Apple is voor techneuten in de autowereld een notoire lastpak om mee te werken. En zoals iedereen weet: vrijwel alles kost daar geld. Dat verklaart voor een deel waarom Android-apparaten razend snel populair zijn geworden.

Met een miljard auto’s op de wereld is dat voor Google natuurlijk een mooie vólgende doelgroep. Eind dit jaar zullen we er volgens de eerste berichten al iets van in een nieuw automodel gaan zien.

Het verhaal zal in de komende jaren echter verder gaan dan apps en een prettige samenwerking tussen de Android-telefoon in je binnenzak en de auto. Veel verder zelfs. Op hun internetpagina meldt de alliantie: ,,We werken aan nieuwe mogelijkheden die zorgen dat de auto zélf een connected Android-apparaat wordt.”

Net als Samsung, LG en Sony (telefoons en tablets) timmeren de ontwikkelingsafdelingen van diverse automerken op dit moment dus aan hun eigen oplossingen op basis van de ’softwarebouwdoos’ die Google zal leveren. Android zal hun dashboard gaan regelen. Op de CES-beurs stonden tussen de ultra-hd beeldschermen, 3d-printers en bizarre noviteiten als een tandenborstel met WiFi verbinding maar liefst negen automerken. Het leek wel een autotentoonstelling.

Audi stal er de show door de bezoeker een riant kijkje in een nabije hightech-toekomst te gunnen. Eén aspect daarvan is ’piloted driving’. Echt zonder chauffeur rijden duurt volgens ontwikkelingschef Ulrich Hackenberg nog wel even. Vooral omdat het wettelijk niet is geregeld. De techniek is er al wel, maar voorlopig zal de auto maar voor een deel de helpende chauffeurshand toesteken. Hoewel? Terwijl de techneut zijn verhaal deed voor de vele bezoekers, reed een ogenschijnlijk normale Audi achteloos het toneel op. Zonder iemand achter het stuur. ,,Dit is nog een prototype natuurlijk. Maar het gaat snel. Een jaar geleden hadden we hiervoor nog een kofferbak vol computers nodig, nu is dat gekrompen naar een elektronische printplaat ter grootte van een boek en binnenkort kan het nog veel kleiner,” aldus de ontwikkelingschef.

Op korte termijn mogen we al andere futuristische zaken verwachten. Het wordt volgens Hackenberg bijvoorbeeld mogelijk om zowel de software als de hardware van een auto te vervangen als er nieuws is in de elektronicawereld. Zodat je niet -zoals nu- al snel met verouderd spul in je auto rondrijdt. Zo te zien gaan we een en ander al dit jaar in de nieuwe Audi TT aantreffen. Die krijgt namelijk een ’virtueel dashboard’. In feite een groot beeldscherm achter het stuurwiel dat net als je telefoon naar believen kan worden veranderd, maar desgewenst ook bedrieglijk echt lijkende meters voor je neus tovert.

Speciale ’auto-chip’

Dat is onder andere mogelijk door een speciale automobielvariant van de NVIDIA K1-chip. Een plaatje ter grootte van een half visitekaartje, maar dan wel voorzien van techniek die een paar jaar geleden alleen in heuse supercomputers werd gebruikt. Diezelfde K1 gaat ook een hoofdrol spelen bij auto’s met de eerder genoemde ’elektronische rij-assistent’. Hackenberg: ,,Negentig procent van alle innovaties in een Audi heeft inmiddels direct of indirect te maken met elektronica. Ons werk is steeds meer een zaak van ’auto ontmoet Silicon Valley’. Vergeet niet dat er door alle camera’s en sensoren in een auto binnenkort zomaar twee en een half miljard stukjes informatie per seconde op de elektronica afkomen.”

Kortom, auto’s worden rijdende supercomputers met Android-techniek en apps waar die van een smartphone of tablet simpelweg bij verbleken. Nu we het er toch over hebben: de Duitsers werken ook aan een afneembaar informatiebeeldscherm op de middenconsole. Dat kun je na de rit als een tablet meenemen. Slim idee.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.