Broodtheater op de markt

(Foto: Le Perron)

(Foto: Le Perron)

(Foto: Le Perron)

(Foto: Le Perron)

(Foto: Le Perron)

(Foto: Le Perron)

(Foto: Le Perron)

(Foto: Le Perron)

1 / 8
Mirjam van Twisk

Moesten bakkers twintig jaar geleden nog leuren met hun biologische producten, tegenwoordig gaan ze, soms letterlijk, als warme broodjes over de toonbank. Jochem Keune kan het weten. Hij komt uit een bakkersfamilie en is nu de marketingman achter het succesvolle Le Perron.

Boulangerie traditionelle is de ondertitel van deze op de Noordermarkt in Amsterdam ontstane bakker. Het bakkersambacht in de bakkerijwagens en winkels van Le Perron is op Franse leest gestoeld. De grondstoffen zijn volledig biologisch en alles wordt ter plekke vers gebakken volgens het ’no-waste’ principe. ,,We bakken alleen wat we nodig hebben. Zo hoeven we niets weg te gooien’’, zegt Keune in zijn kantoor in Spakenburg. ,,Consumenten stellen steeds meer eisen. Ze hebben tabak van alle voedingsschandalen. Ze willen een eerlijk product, maar ook voldoende keus. Oude ambachten komen weer terug, maar wel in een eigentijds jasje.’’

Zijn voorliefde voor biologische producten werd hem met de paplepel ingegoten. Zijn vader had in Almere een biologische zuurdesembakkerij en later een helemaal zelfvoorzienend bedrijf in Zeewolde. ,,Daar stond graan op het land dat we zelf verwerkten.’’ De biologische Noordermarkt op zaterdag in Amsterdam was in de jaren tachtig een van de belangrijkste afzetpunten. ,,In die tijd kon je je biologisch waar nog lang niet overal kwijt. Het was echt zoeken. Pas in de jaren negentig werd de belangstelling langzaam meer.’’

Belevenis

,,In totaal heb ik ruim twaalf jaar elke zaterdag op de Noordermarkt gestaan. Een jaar of vijf geleden vroeg Peter Beukers, eigenaar van Le Perron, of ik niet een nieuw concept voor hem kon bedenken. Ik heb de kraam op de Noordermarkt overgedaan aan mijn zus en samen met hem Le Perron neergezet. Ik wilde van de bakker een belevenis maken. Het brood ter plekke bakken, het mooie ambacht laten zien. Speciaal daarom staat de bakker op een verhoging, in het Frans le perron, zodat iedereen kan meegenieten. Ik noem het ons broodtheater, gehuld in een prachtige negentiende eeuwse foto van de Noordermarkt van Jacob Olie.’’

,,Het liefst zou ik alle grondstoffen uit Nederland halen, maar dat is nog niet mogelijk. Wel is er steeds meer biologisch graan te krijgen, zoals spelt. Onze recepten komen uit de hele wereld, bijvoorbeeld zuurdesembrood uit Frankrijk. We kiezen meestal voor een vloerbrood. Meer korst, meer ruimte om te rijzen en daardoor ook een betere kruim van binnen.’’

Behalve (stok)broden, maakt Le Perron ook cakes, muffins, macarons en viennoiserie. ,,Patisserie hebben we niet, voornamelijk omdat het lastig is dit volledig biologisch te maken’’, aldus Keune. ,,En dat is toch waar we ons in onderscheiden. De hang naar authenticiteit en biologisch is nu heel groot, mede daarom heeft dit bedrijf zo’n vlucht kunnen nemen in de afgelopen drie jaar.’’

Le Perron ook in Londen

Hoewel Le Perron begon op de markt, kent het bedrijf ook eigen winkels en verkooppunten in supermarkten en tuincentra. En het succes blijft niet beperkt tot Nederland. Deze maand werd in Londen een eigen loket geopend op de foodcourt van een warenhuis. Jochem Keune: ,,We waren gevraagd voor een eetevenement in Londen en de reacties waren overweldigend. Geweldig natuurlijk en Londen is nog om de hoek, want er zit wel een grens aan onze expansie. Brood is toch gewoon een beperkt houdbaar product. Dat wil je niet de hele wereld over sturen.’’

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.