Pijnlijk, maar meeslepend

Scène uit ’The daughter’. © Foto PR

Eric le Duc

Een ovationeel applaus klaterde door het Belvoir Theatre in Sydney toen Simon Stone daar in 2011 ’De wilde eend’ losliet, een actuele bewerking van het gelijknamige toneelstuk van de Deense schrijver Henrik Ibsen uit 1884.

Geen wonder dat de Australische theaterregisseur met ’The daughter’ nu ook een film van zijn succesvolle toneeladaptatie heeft gemaakt.

De getroebleerde Christian reist naar een Australisch houthandelsstadje waar zijn vader Henry gaat hertrouwen. Daar aangekomen ontmoet hij Oliver, zijn beste jeugdvriend die hem meteen uitnodigt diezelfde avond te komen eten. Als er herinneringen worden opgehaald, ontdekt Christian een geheim dat zijn eigen familie én het gezin van Oliver zal verscheuren.

Aanvankelijk kijkt ’The daughter’ weg als een taai toneelstuk dat drijft op lange, donkere en dialoogrijke scènes. Maar net als u op het horloge wilt kijken, geeft Stone u een pets in het gezicht door de beerputten van twee families open te trekken die stinken naar alcoholisme, verraad, affaires en zelfmoord. Alle lijken die vervolgens uit de kasten tuimelen, zorgen voor een pijnlijke, maar meeslepende finale. Paul Schneider en Ewen Leslie zijn intens als de oude maatjes Christian en Oliver, maar het is belofte Odessa Young die de meeste indruk maakt.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.