Stoer in denim

© Pr

Marja van Spaandonk

Voor de herfst en zomer was er opmerkelijk veel aandacht voor denim op de catwalk. Stella McCartney introduceerde culottes van spijkerstof, Chloé toonde een double denim-look waarvoor we tot een paar jaar terug de neus ophaalden en Kenzo kwam met royale tunieken. Tommy Hilfiger zette in op shorts en flares van patchwork, terwijl Dsquared2 een baggy, verwoeste selvedge toonde met verfspatten.

In het commerciëlere stuk zijn Jogg Jeans niet aan te slepen. Het Italiaanse label Diesel introduceerde ze in 2011. Denimkenners reageerden aanvankelijk sceptisch: waarom zou je een spijkerbroek kopen met de kwaliteiten van een joggingbroek? Maar het publiek omarmde joggjeans. Nu heeft zo’n beetje elk merk een soortgelijke broek in de collectie.

Voor gepassioneerde denimfans is comfort geen vereiste. Zij zweren bij zware spijkerbroeken die je moet ’indragen’. Hun harten kloppen pas sneller wanneer ze bijzondere details, stof, wassingen en fit zien. Voor hen heeft het blauwe goud niets te maken met mode, maar is het een onderdeel van hun levensstijl. Prijs speelt geen rol. Als je koffie van een bijzondere roaster verkiest boven automatenkoffie, dan laat je ook goedkope spijkerbroeken van de ketens links liggen voor een artisanale spijkerbroek.

In ons land hebben we goede voorbeelden van schone merken, waarvan Lennaert Nijgh van Benzak Design Developers (BDD) er een is. „Denimpuristen hebben het gehad met de grote merken”, zegt hij. „Ik merk aan mijn verkoopcijfers dat liefhebbers vanuit de hele wereld ’die gast uit Nederland’ interessant vinden. Ik doe niet onder voor de broeken van de grote Japanse labels, maar mijn fits zijn meer gericht op de Europese man. Ik speel met details en doe alles zelf, op het produceren na. Dat gebeurt in Japan dat bekend staat als denimwalhalla van de wereld. Je vindt er oude machines die bepaalde steken kunnen maken zoals ze dat nergens anders kunnen. Door oude technieken te combineren met nieuwe fits, krijg je een heel mooi nieuw product.”

Wat bij BDD nieuw is, is de 6-pocket.

Lennaert: „Ooit had de spijkerbroek vier zakken. Toen Levi’s er een vijfde aan toevoegde werd de 5-pocket geboren. Ik heb er een zesde zak aan toegevoegd, omdat we meer spullen met ons meeslepen. Eén zak is altijd bezet voor je telefoon. Dat was tien jaar geleden niet. Dat is het mooie van een klassieker als de spijkerbroek: gebruikers veranderen en de spijkerbroek evolueert mee.”

Top drie

De top drie van Esther van Maurik, denimexpert en eigenaar van modevakblad LINK:

1 Dit seizoen op nummer één staat de destroyed denim (broek met gaten) denim met repair (patchwork) in afgewassen blue denim in de boyfriend fit. Bij voorkeur zo milieuvriendelijk mogelijk gemaakt. Ook favoriet is de vernieuwde Levi’s 501, de 501 CT (customized & tapered).

2 Denim jacks in diverse variaties: retro eighties in ’foute’ wassing en ’te kort’ (cropped), casual en licht afgewassen of puur ongewassen. Het liefst van een authentiek denimmerk of van de interessante Nederlandse nieuwkomer Amsterdenim.

3 Jaren zeventig boho lange denim rok met repair en een denim jurk of tuniek. Hou je niet van jurken of rokken, kies dan een onepiece of overall. De salopette kun je laten hangen. Die is wel erg ’vorig seizoen’.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.